Dansk Håndværk skærper kravene til medlemmerne

Når medlemmerne af Dansk Håndværk i dag mødes til Håndværkets Dag 2016, bliver der lagt en ny strategi for organisationens vækst.
Nu skærper Dansk Håndværk kravene til medlemsvirksomhederne. Foto: Colourbox.
Nu skærper Dansk Håndværk kravene til medlemsvirksomhederne. Foto: Colourbox.

En ny strategi skal placere arbejdsgiverforeningen Dansk Håndværk som det naturlige valg for mindre og mellemstore håndværkervirksomheder.

Organisationen vil bidrage til at løfte det danske håndværk til et nyt niveau, hvor ordentlighed og det at gøre sig umage er nøgleord hele vejen igennem kæden:

Stolthed om håndværket og kvalitet i resultatet opstår jo kun, hvis man hele vejen gennem forløbet gør sig umage. Det er en betingelse for vores medlemsvirksomheder, når de arbejder for kunderne, og det er en betingelse for at blive medlem af Dansk Håndværk.

Morten Frihagen Direktør, Dansk Håndværk

– Ligesom vi som organisation skal sætte en tydelig streg under de nøglebegreber, skal vi gøre det tydeligt, at netop de virksomheder, der er medlem af Dansk Håndværk, står for det gode håndværk. Altså arbejde, hvor man leverer kvalitet, udfører arbejdet med ordentlighed og hele vejen igennem gør sig umage, forklarer direktør i Dansk Håndværk, Morten Frihagen.

Ny strategi

Planen er en del af den nye strategi, der skal være grundstenen for arbejdsgiverforeningen frem mod 2021. Den bygger på tre kerneområder:

Dansk Håndværk vil skabe tillid og tryghed i omverdenen for at genskabe stoltheden og respekten omkring det danske håndværk. Det skal styrke medlemmernes konkurrenceevne og sikre den fornødne kvalificerede arbejdskraft i fremtiden.

Dansk Håndværk vil være noget for de virksomheder, der vil have ordnede forhold, og som ønsker at være en del af et fællesskab, der er drevet af et ønske om nærhed, ordentlighed og faglighed.

Et medlemskab af organisationen skal være et bevidst tilvalg, der er baseret på, at Dansk Håndværk skiller sig positivt ud fra andre muligheder gennem fordele, der skaber værdi for netop de små og mellemstore virksomheder.

Håndfast procedure

– Stolthed om håndværket og kvalitet i resultatet opstår jo kun, hvis man hele vejen gennem forløbet gør sig umage. Det er en betingelse for vores medlemsvirksomheder, når de arbejder for kunderne, og det er en betingelse for at blive medlem af Dansk Håndværk – ellers bliver de ganske enkelt ikke optaget. Og på samme måde skal vi som organisation naturligvis gøre os umage, når vi servicerer landets dygtigste håndværksmestre, siger Morten Frihagen.

Han lægger ikke skjul på, at der med planen skrues et hak yderligere op for kravene for at kunne blive medlem af arbejdsgiverforeningen. Der er i forvejen er håndfast procedure, hvor nye medlemmer skal godkendes, og i den indgår virksomhedens “ordentlighed” også. Både som virksomhed i forhold til ansatte og som leverandør i forhold til kunder.

Morten Frihagen slår samtidig fast, at Dansk Håndværk vil øge fokus på at hjælpe virksomhederne med de områder, der har med deres kerneforretning at gøre:

– Det betyder også, at virksomheder altid involveres, når der skal tilbydes nye medlemsydelser, så vi sikrer, at det er de rigtige tilbud, der udvikles. Vi skal gøre os umage for at levere nøjagtigt det, medlemmerne har brug for, forklarer direktøren.

Relateret indhold