Unicon accelererer i bæredygtige biler

For at undgå skadelig dieseludstødning har betonproducenten valgt at investere i yderligere 13 HVO-lastbiler, så flåden nu tæller 21 køretøjer.
Betonproducenten Unicon ar købt 13 nye HVO-lastbiler, så det bliver en anelse grønnere at flytte beton. Foto: Jakob Lerche.
Betonproducenten Unicon ar købt 13 nye HVO-lastbiler, så det bliver en anelse grønnere at flytte beton. Foto: Jakob Lerche.

Hos betonproducenten Unicon er ambitionen hele tiden at blive skarpere på den grønne omstilling. Derfor har man netop indkøbt 13 nye betonbiler, der nu skal ud og trille i Aarhus og Storkøbenhavn.

Særligt ved de nye biler er det, at de kører på det mindre forurenende HVO, et biobaseret brændstof, i stedet for diesel, som ellers er almindeligt.

Ifølge Fleet Manager Peter Wiboe Holm fra Unicon er de 13 nye betonbiler endnu et stort skridt i retningen mod drastisk at nedbringe emissionerne fra transport af beton, som er verdens mest anvendte byggemateriale.

– Vi er glade for, at vi nu har rundet endnu en vigtig milepæl i vores omstilling af flåden. Det er vores målsætning at gøre det nemt at bygge bæredygtigt i beton, og vi kan i den forbindelse ikke nøjes med at have CO2-reducet beton på hylderne. Den grønne omstilling gælder alle led i organisationen og værdikæden, og her er CO2-reduceret transport og leverance et vigtigt indsatsområde, som ikke mindst gavner vores kunder og de bymiljøer, vi kører i, siger han.

Cirka 20 procent af Unicons lastbiler skal køre på certificeret HVO inden for to år som en overgang mod fuld elektrificering af den samlede lastbilflåde.

På vej mod el

Selvom Unicon indtil videre er de eneste i den danske betonbranche, der har investeret i en grøn omstilling af bilflåden, er de langt fra i mål.

– Certificeret HVO, der er udpeget som den bedste overgangsteknologi, skal bringe os et langt stykke ad vejen, men ambitionen er at blive 100 procent emissionsfrie ved at omstille til en eldrevet bilflåde på sigt. Vi fortsætter derfor med at investere i udviklingen af nye miljørigtige betonbiler, og vi forventer snart at kunne løfte sløret for store nyheder på den front, forklarer Peter Wiboe Holm.

Det er dog ikke uden omkostninger at være frontløber inden for grøn betonlevering, da certificeret HVO er cirka fire kroner dyrere pr. liter end diesel.

– Som den største spiller på markedet inden for færdigbeton har vi et naturligt ansvar for at gå forrest. Vi afholder derfor selv de øgede omkostninger, som følger med omstillingen af vores flåde. Det er dog vores forventning, og markedet i stigende grad vil bevæge sig i en mere bæredygtig retning, og her ønsker vi at være på forkant med udviklingen, slutter Peter Wiboe Holm.

Relateret indhold