Strøjer Tegl er klar til 100 procent CO2-neutral produktion

Hos murstensproducenten fra Assens håber direktør Kasper Damsø, at regeringen sætter ekstra skub på den grønne dagsorden, for teknologien til CO2-neutral teglproduktion findes allerede.
Administrerende direktør i Strøjer Tegl Kasper Damsø (th.) fremviser produktionen for Assens Kommune med hvem man netop har indgået et nyt samarbejde. Foto: Assens Kommune.
Administrerende direktør i Strøjer Tegl Kasper Damsø (th.) fremviser produktionen for Assens Kommune med hvem man netop har indgået et nyt samarbejde. Foto: Assens Kommune.

100 procent klimaneutrale tegl

  • Målet skal nås ved hjælp af elektrificering.
  • Leren skal graves op af eldrevne maskiner, hvor man i dag benytter HBO-diesel.
  • Strøjer Tegl er dag i dialog med Volvo om købet af en eldreven gummiged, en eldreven lastbil samt ditto gravemaskine.
  • Man bruger udelukkende vindmøllestrøm til produktionen, som foregår i en specialdesignet micro-ovn, der brænder teglene ved hjælp af elektricitet.
  • Stene leveres herefter til byggepladsen i eldreven lastbil.

Det kan lyde futuristisk. Men hos Strøjer Tegl i Assens ligger man allerede inde med den fornødne teknologi til at producere 100 procent klimaneutrale tegl.

Det forklarer administrerende direktør Kasper Damsø. Så til trods for, at virksomhedens målsætning hedder CO2-neutralitet i 2050, er det faktisk muligt at vende produktionen på hovedet den dag i morgen, lyder det – om kunderne og lovgiverne vil det.

– Set med vores briller afhænger det i høj grad af lovgivningen. Da man startede med vindmøllestrøm, var det heller ikke konkurrencedygtigt på prisen, men se hvor vi er i dag, siger han til Dagens Byggeri og uddyber:

– Vi kunne stå for en 100 procent CO2-neutral produktion i morgen, hvis kunderne var villige til at betale, hvad det koster, og hvis politikerne hjalp med i opstartsfasen.

Biogas leverer varen

Hos Strøjer Tegl er det springende punkt i produktionen den varme, som man skal bruge til at brænde teglene. Her bruger man i dag naturgas til de konventionelle sten, mens man benytter biogas fra Nature Energi til de CO2-neutrale tegl.

Samme biogas er selvfølgelig certificeret efter bedste evne. Det har tidligere været fremme, at der bliver brugt fødevarer til mennesker i produktionen af biogas – men altså ikke på Sydfyn. Her er det kun bioaffald, der bliver til energi, lyder det fra Kasper Damsø.

– Vi skal kunne tåle at få besøg af både dig, Operation X og Detektor. Når vi siger klima-neutrale tegl, så mener vi det, siger direktøren, som også har også fundet ud af at bruge gamle teglsten til produktionen af nye.

Selv de tidligere ikke anvendelige tegl med rester af cementmørtel, kan man nu benytte som nedknust tilslag – op til 40 procent uden at gå på kompromis med kvaliteten.

– Vi går op i klimaet. Derfor leder vi hele tiden efter mere fornuftige måder at gøre tingene på. Men vi er også dygtige forretningsfolk. Vinden blæser i en klimaneutral retning, og vi ønsker at være på forkant med udviklingen, forklarer Kasper Damsø.

Prisen er (tegl)stenen i skoen

Indtil videre koster Strøjer Tegls klimaneutrale sten dog noget mere end deres konventionelle. Derfor er det på det område, at der i første omgang skal ske forandringer – i særdeleshed i relation til kunderne.

– Jo flere af vores kunder, som ønsker at aftage klima-neutrale sten, jo bedre bliver prisen også. Og jo hurtigere kan vi omstille vores produktion, siger Kasper Damsø, som håber på politiske tiltag.

Det kunne være i form af produktionsstøtte til de grønnere tegl – eller en afgiftfritagelse for biogas. Men i tilfælde af at regeringen gør alvor af en CO2-afgift, bliver det kun med Kasper Damsøs velsignelse, hvis den indføres i samtlige EU-lande.

– Jeg tror på, at danskerne skal hjælpes til at vælge de bæredygtige alternativer. Kundernes købsmønster skal simpelthen skubbes i en grønnere retning, siger han og nævner i flæng pensionskasserne, som gennem de senere år er set bygge mere bæredygtigt og certificere deres byggerier.

– De kunne med fordel benytte klimaneutrale sten i stedet for konventionelle. Men jeg fremstår jo nok ikke helt upartisk med den holdning, siger Kasper Damsø med et grin.

Næste skridt på den klimaneutrale vej for Strøjer Tegl er et samarbejde med Volvo, som skal sende henholdsvis en elektrisk gummiged, en elektrisk gravemaskine samt en elektrisk lastbil til Assens.

Relateret indhold