Ny rapport: Otte tiltag kan bringe den grønne omstilling til næste niveau

En ny analyse foretaget af Cowi belyser behovet for, at både virksomheder og medarbejdere får langt skarpere fokus på de grønne kompetencer i bygge- og anlægsbranchen.
En af de otte kompetencer, som er vigtig for at den grønne omstilling udvikles, er styrkelse af håndværkernes digitale kompetencer. Foto: Getty Images
En af de otte kompetencer, som er vigtig for at den grønne omstilling udvikles, er styrkelse af håndværkernes digitale kompetencer. Foto: Getty Images

Det er tvingende nødvendigt, at bygge- og anlægsbranchen i fællesskab bakker op om bæredygtighedsindsatsen, får et fælles ‘grønt mindset’, dvs. en kollektiv bevidsthed om både betydningen af en bæredygtighedsindsats i byggeriet, samt et fælles sprog og en fælles praksis, som understøtter bæredygtigheden.

Det viser den nye Cowi-analyse ‘Efteruddannelse til klimavenligt og bæredygtigt byggeri’, der har belyst otte kompetencer, som er essentielle for både små og store virksomheders samt faglærte og ufaglærtes arbejde med grøn omstilling.

De otte kompetencer:

1. Udbred det ‘grønne mindset’ på både grunduddannelser og efteruddannelser

2. Styrk håndværkernes digitale kompetencer

3. Reduktion af unødigt energiforbrug på byggepladserne

4. Viden om affaldssortering og genbrug skal styrkes på byggepladserne

5. Øget anvendelse af bæredygtige materialer

6. Nænsom nedrivning i nedrivningsbranchen kræver viden og uddannelse

7. Indførelse af bæredygtighedskoordinator bør undersøges

8. Initiativer i forhold til den ikke-dansktalende arbejdskraft

Har fået afdækket kompetencebehovet

Formand for Efteruddannelsesudvalget Bygge/Anlæg og Industri (BAI) og uddannelseskonsulent i 3F, Jens Kirkegaard, der har gennemført analysen sammen med en styregruppe bestående af Benjamin Frank Rosenberg Jensen, DI, Morten Lehmann, 3F, Emil Daugaard, DI, og Louise Pihl, direktør i Byggeriets Uddannelser, udtaler:

– Det er godt, at vi nu på nogle af de centrale brancheområder i byggeriet har fået afdækket kompetencebehovet som følge af den grønne omstilling og mere bæredygtigt byggeri. Det viser sig, at vi har et behov for en række nye generiske kompetencer, der gør både de faglærte og ufaglærte i branchen på tværs af fag i stand til at arbejde mere bæredygtigt. Og det vil vi naturligvis følge op på.

Styrk viden om affaldssortering og genbrug

Som det ses ovenfor, anbefaler analysen – ud over et fælles grønt mindset i branchen – bl.a. også et løft af håndværkernes digitale kompetencer for at imødekomme de stigende dokumentationskrav i forbindelse med den grønne omstilling.

Mange medarbejdere har ikke i tilstrækkeligt omfang de nødvendige digitale kompetencer eller er fortrolige med anvendelsen af digitale redskaber i deres arbejde, lyder det i analysen.

Derfor anbefales det, at der udvikles nye undervisningsaktiviteter i anvendelsen af digitale redskaber i byggeriet – både på erhvervs- og efteruddannelserne.

Af andre tiltag lægges der vægt på, at unødigt energiforbrug på byggepladser reduceres, og viden om affaldssortering og genbrug styrkes, at der sker en øget anvendelse af bæredygtige materialer, og at man i nedrivningsbranchen arbejder på at udnytte uddannet arbejdskraft, der har kompetencer inden for digitalisering, energiforbrug, klimaftryk og sikkerhed.

Udbud skal matche krav

Næstformand i BAI, konsulent Benjamin F. R. Jensen, Dansk Industri, er enig med Jens Kirkegaard:

– Rapporten danner nu udgangspunkt for det arbejde, Efteruddannelsesudvalget for Bygge, Anlæg og Industri igangsætter for at revidere Byggeriets Uddannelsers udbud af AMU-kurser, så de matcher kravene fra den grønne omstilling. Vi er allerede i gang, og et nyt AMU-kursus om Life Cycle Assessment i byggeriet er lige på trapperne.

Cowi-analysen kommer også til at indgå i De Faglige Udvalgs arbejde med at revidere erhvervsuddannelserne til at imødegå fremtiden med bæredygtigt byggeri og grøn omstilling.

Aktørerne inden for Byggeriets Uddannelser vil her i oktober og november blive inddraget i resultaterne af analysen på diverse konferencer.

Relateret indhold