Hver fjerde ton CO2, som Arkil normalt udleder ved at producere asfalt til nye veje, kan de fremover spare klimaet for – og med visse projekter endnu mere.
Avanceret teknologi på asfaltværket i Hasselager sørger nu for, at temperaturen sænkes betydeligt i produktionen. Det giver sparer CO2 og giver mulighed for at genbruge mere asfalt.
– Med LEAB lancerer vi et asfaltprodukt i Danmark, som for slutbrugeren har de samme egenskaber som de traditionelle asfaltprodukter, men som skærer omtrent 25 % af CO2-udledningen fra produktionen, siger Lars Kim Jørgensen divisionsdirektør i Arkil.
Arkil har kigget mod Holland, hvor du har formået at lave både bærelag – den grove asfaltlag i bunden – og slidlag – det finere lag øverst på vejen eller cykelstien – med skumbitumen LEAB. Det er netop det, Arkil også vil.
Peab Asfalt tester asfalt med rekordlavt CO2-aftryk
LEAB står for Lav Emissons Asfalt Belægning.
Særlige dyser sænker temperaturen
Produktion af asfalt forurener på flere fronter: Udvinding af råstoffer, transport, produktion og særligt energiforbrug under produktionen.
Arkil vil særligt sætte ind ved råstoffer og produktionen på fabrikken.
– Hvis vi virkelig vil gøre noget for at sænke klimaaftrykket fra asfaltproduktionen, skal vi tage fat der, hvor det har størst effekt. Det gør vi nu, siger Lars Kim Jørgensen.

Med særlige dyser i blandekammeret kan de bruge den såkaldte skumbitumen som et bindemiddel. Det sænker temperaturen og sørger derfor for, at der udledes mindre CO2. Samtidig med at de kan genbruge mere asfalt.
Halvering af det samlede klimaaftryk
Arkil har med skumbitumen og en særlig BSM-maskine mulighed for at få udledningerne endnu længere ned. Dog kun ved specielle projekter.
BSM står for Bitumen stabiliseret materiale. Kombineres det med skumbitumen kan det sørge for, at hele 97 procent af asfalten genanvendes, når der skal laves til bærelag.
Det sker ved at fræse den eksisterende vej op og lave et nyt bærelag på stedet uden opvarmning.
Asfalt viger for fællesskab i ny, levende bymidte
Udfordringen ved metoden er, at det forudsætter et projekt af en vis størrelse.

Når Arkil kombinerer LEAB med BSM og skumbitumen på deres fabrikker, vil det give en halvering i det samlede klimaaftryk. Det vil for eksempel kunne bruges til cykelstier.
– Vi har løbende investeret i at reducere klimabelastningen fra vores produkter, blandt andet med introduktionen af BSM in-situ på det danske marked og med installation af solcelleanlæg på vores fabrikker, siger Lars Kim Jørgensen og fortsætter:
– Med vores nye serie af CO2-reducerede produkter gør vi det endnu nemmere for vores kunder at vælge den rigtige løsning for klimaet.
