Asfaltindustrien kræver klimakrav fra kommunerne – og bringer selv 9 bud

- Vi når bare ikke i mål, hvis det offentlige ikke efterspørger asfalt med lavere emissioner, lyder det fra brancheforening, der her præsenterer sit første politiske klimaudspil.
En mand i orange arbejdsbukser skovler asfalt.
Asfaltindustriens klimaudspil skal lette den grønne omstilling og gøre det muligt at blive klimaneutral senest i 2045. Foto: Gettyimages.

Asfaltindustrien vil være klimaneutral senest i 2045, men det kræver, at staten og kommunerne skaber bedre rammer for grøn innovation.

Sådan lyder det fra brancheforeningen Asfaltindustrien, der i dag præsenterer sit første politiske klimaudspil med ni anbefalinger til at sætte fart på den grønne omstilling af vejbyggeri:

– Asfalt er ikke så sort, som mange går og tror. Vi har allerede halveret CO2-udledningen siden 1990, men vi kan komme endnu længere – hvis systemet giver os lov, siger direktør Jakob Svane.

Læs også

Professor: ”Byggeriet er notorisk dårlige til at gå vidensbaseret til værks”

Han peger på, at bureaukrati, uklare miljøregler og manglende grøn efterspørgsel i offentlige udbud er nogle af de elementer, der særligt står i vejen for udviklingen:

– Asfaltvirksomhederne vil faktisk gerne den grønne omstilling, men desværre løber de alt for ofte panden mod en mur.

Læs også

Kommune gør op med laveste pris – kræver cirkularitet i stedet

– Vi når bare ikke i mål, hvis det offentlige ikke efterspørger asfalt med lavere emissioner, eller hvis virksomhederne skal gennemgå årelange godkendelser for at lave små energibesparende ændringer på et asfaltværk, siger Jakob Svane.

– Grøn omstilling er netop omstilling, og omstilling kræver investeringer. Og investeringer kræver ordentlige rammer, siger direktør Jakob Svane, Asfaltindustrien. Foto: Asfaltindustrien.

Klimapulje og national råstofplan

Asfaltindustriens klimaudspil indeholder ni anbefalinger til at rydde barrierer af vejen for at lette den grønne omstilling og gøre det muligt at blive klimaneutral senest i 2045.

De ni anbefalinger:

1. En baseline-model for CO2-krav i offentlige udbud

2. En klimapulje samt flere teststrækninger og pilotprojekter

3. Klimaoptimering af materialekrav til asfalten

4. Ny fælles udviklingsplatform

5. Klimakodeks for kommunale asfaltudbud – og åbenhed for nye løsninger

Læs også

Forskere opfinder byggemateriale, der kan lagre energi

6. Mindre bureaukrati til gavn for miljø og klima

a: mindre ændringer på anlæg bør ikke udløse nye miljøgodkendelser

b: ændringer af eksisterende anlæg i landzone skal ikke udløse ny lokalplan

c: klagenævn skal kun behandle det påklagede

7. Gennemskuelige afgiftssystemer – og fritagelse for CO2-afgift på bæredygtige brændstoffer

8. National råstofplan, national havnestrategi og støtte til grøn omstilling af vejtransport

9. Forlængelse af den statslige Infrastrukturplan 2035.

Læs hele udspillet her.

Relateret indhold