At finde den varebil på markedet, der tilbyder mest værdi for pengene, er ikke nogen enkel opgave. Den er måske umulig, fordi der er en række faktorer i spil. Forhandlerne konkurrererer på f.eks. serviceaftaler, finansieringstilbud, flåderabatter, særlige udstyrsversioner og priskampagner.
Alligevel har virksomheden ‘BFP Fuhrpark & Management’, der servicerer og rådgiver kunder om flådestyring, vovet at udgive en rangliste over varebiler. Her er værdi for pengene udtrykt ved de enkelte bilers gensalgsværdi efter to år eller 80.000 km’s kørsel.
På basis af det tyske marked
BFP Fuhrpark & Management har ikke selv foretaget analysen, men lagt opgaven i hænderne på analysebureauet Bähr & Fess Forecasts. Resultatet er offentliggjort på websitet fuhrpark.de.
Analysen fokuserer på det tyske marked, hvor der ifølge Bähr & Fess Forecasts p.t. er indregistreret 1,8 millioner varebiler. Der fortælles dog ingen detaljer om, hvordan analysen er udarbejdet.
Resultatet er, at modellen VW Transporter/Caravelle (6. generation) med en to-liters dieselmotor og 102 HK kommer ud på toppen. Den har efter to år/80.000 km en skønnet restværdi på 49 procent af nyvognsværdien på 37.440 euro.
På andenpladsen kommer endnu en VW Transporter/Caravelle. Det er udgaven med to-liters turbobenzinmotor og 150 HK. Den falder til 47 procent af sin nyvognsværdi.
Veludstyret Peugeot
De to Transportere er samtidig de dyreste biler på ranglisten. Benzinversionen koster 39.246 euro, hvilket er næsten 5000 euro dyrere end nummer tre på listen. Det er Peugeot Traveller/Expert S&S L1 med en 1,5-liters dieselmotor, der yder 120 HK.
Den bider benzin-Transporteren i halen med 46,5 procent af nyprisen. Her spiller det i følge Bähr & Fess Forecasts ind, at der til Peugeot Expert fås en del standardudstyr, der til VW Transporter ville koste ekstra. Bilen skulle altså kunne holde en høj gensalgsværdi i kraft af sit udstyr.
Nissan og Ford i bunden
Fra Peugeot Expert er der et spring ned til nummer fire på listen Hyundai H-1 1,5 Blue CRDI med 116 HK. Den bonner ud med 43,5 procent.
Den efterfølges af Renault Trafic 1,6 L1H1 DCI S/S med 42,5 procent og den teknisk identiske Fiat Talento 1,6 Ecojet L1H1 med 41,5 procent.
De to sidste modeller på listen er Nissan NV300 1,6 DCI L1H1 med 125 HK og Ford Transit Custom 2,0 L1H1 TDCI med 130 HK.
Dermed er der ikke umiddelbart nogen sammenhæng mellem analysens resultat og modellens popularitet. Ford Transit Cusom ligger nemlig i toppen af salgsstatistikkerne.