Titlen kom i hus med 127 point foran Mercedes Sprinter, der fik 92 point. Årets Varebil i Europa er varebilernes svar på personbilernes Car of the Year-titel. 25 motorjournalister med varebiler som speciale udgør juryen, som står bag den årlige kåring.
Juryen lagde vægt på, at de tre modeller – trods deres fælles tekniske grundlag – skiller sig ud fra hinanden i højere grad end sædvanligt for denne slags produktions-samarbejder.
Fastholder egne værdier
– For første gang i historien er ingeniører og designere lykkes med at skabe en varebil til flere forskellige bilmærker og samtidig fastholde værdierne og identiteten for hvert mærke stort set uden kompromisser. PSA-gruppens varebiler omskriver forventningerne til varebiler i dette segment, lyder en af juryens begrundelser.
Desuden er der roser til PSA for at have forøget bilernes lasteevne mærkbart, ligesom der er positive ord om bilernes sikkerhed. Det vil sige de sikkerhedssystemer, der er tilgængelige i modellerne.
F.eks. kan bilerne leveres med en sensor, der advarer mod overlæs, og et kamera, der advarer ved trafik i den blinde vinkel til højre for chaufføren – for eksempel cykler.
Nye muligheder for Opel
Det er tredje gang, Opel vinder titlen, der blev introduceret i 1992. De forrige gange var med Astra Van i 1999 og Vivaro i 2002.
– Vi er meget stolte over denne pris. Den understreger mulighederne for Opel i PSA-gruppen. Med den nye Combo kan vi for alvor gøre os gældende i varebilernes mellemklasse, hvor vi indtil nu kun har spillet en mindre rolle, sagde øverste chef for Opel, Michael Lohscheller.
Teknologisk spring
Det er anden gang Berlingo’en modtager denne pris. Første gang var i 1997 med den første Berlingo.
– Citroën er meget stolte over at se den nye Berlingo Van modtage den prestigefyldte titel. Prisen vidner om det spring, som denne tredje generation af Berlingo har taget i form af egenskaber, og understreger relevansen af Citroëns input i dette segment, sagde Linda Jackson, der er Brand Director for Citroën.