Erhvervskørsel i byernes miljøzoner stiller krav til varebilernes størrelse. Jo mere af en varebils udvendige længde, der kan udnyttes til lasteevne og lastvolumen, des mere effektiv er den til at løse transportopgaver i de stadig mere restriktive bykerner.
I denne disciplin excellerer Toyota Proace, Citroën Jumpy og Peugeot Expert, og det var da også med selvtillid, de stillede op som kandidater til Årets Varebil i Danmark 2017.
Dagens Byggeri kunne i år rapportere som medlem af juryen på invitation af MKD (Motorjournalisternes Klub Danmark).
Tæt løb
Juryen var næsten enige om at anbringe de tre biler i toppen af deres favoritlister.
Med til den positive vurdering hører et passende udvalg af effektive og sparsommelige motorer, gode køreegenskaber, høj komfort og mulighed for at tilkøbe en fin palet af moderne sikkerhedsudstyr.
Kåringen fandt sted torsdag den 23. marts i forbindelse med åbningen af messen Transport 2017 i Herning. Med sine i alt 51 point var trillingerne dog ikke suveræne vindere, idet den spritnye VW Crafter (3,5 tons) kun var et mulehår efter med 49 point.
Crafter viste en imponerende komfort og fine køreegenskaber, men det vejede også tungt, at bilen kan fås med en relativ bred vifte af førerassistance-systemer. Netop sikkerheden tæller generelt højt i juryens bedømmelse, idet varebiler traditionelt halter efter personbilerne på dette område. Dette aspekt er desto mere alvorligt, fordi brugeren af varebilen ofte ikke er køberen, men dennes arbejdsgiver.
Lækker automatik
Tredjepladsen gik til Ford Transit Custom, der stillede op med ny drivlinje og automatgear. At det lykkedes for den at opnå 39 point er ganske bemærkelsesværdig, fordi bilen nu kører i sit femte modelår og dermed ikke er den nyeste og mest moderne konstruktion.
Men Ford udviser en unik evne til at bygge personvognslignende komfort og køreegenskaber ind i deres varebiler, og med en fint afstemt og særdeles behagelig automatgearkasse oven i hatten fik den en flot placering i finalen.
Lidt usædvanligt var der hele fire pickup-biler (1-tons 4×4) blandt kandidaterne, nemlig Toyota Hilux, Fiat Fullback, VW Amarok og Nissan Navara, hvor sidstnævnte klemte sig ind på en fjerdeplads med 25 point. Det skyldes ikke mindst en god kørekomfort takket være en for biltypen ny slags baghjulsophæng.
En hybrid kom med
Den sidste blandt de fem finalister var benzinhybriden Kia Niro, der høstede 11 point. Den hører til typen af ombyggede varebiler, som traditionelt har svært ved at opnå gode placeringer. Kun fire gange siden 1999, hvor kåringerne begyndte, er det lykkedes en ombygget varevogn at erobre titlen.
At SUV’en Kia Niro fik en placering i top-5 skyldes blandt andet, at den introducerer elektricitet i drivlinjen. En af styrkerne ved hybridteknologi er, at den kombinerer miljøvenlig bykørsel med traditionel rækkevidde. Det vejer også tungt, at man ved at ombygge en personvogn til en varebil får en høj sikkerhedsstandard.
Niro havde i øvrigt selskab af den beslægtede hatchback Hyundai Ioniq, som den overhalede i pointgivningen – mest fordi SUV’en som biltype egner sig bedre som varebil.
Interessant nyhed
Hyundai H350 stillede op som en af de sprødeste nyheder i feltet. Med en voluminøs dieselmotor (2,5 liter) og affjedrede førersæde følte man sig ganske godt tilpas bag rattet.
Ligesom Crafter var den lastet med 500 kg, og det lod ikke til at påvirke bilen i synderlig grad.
Det er også ganske interessant, at man med H350 kan få en nyslået 3,5-tonner til 180.000 kroner plus moms og med Hyundais fem-årige garanti i ryggen.
Men de gode egenskaber rakte ikke til en finaleplads. Udover at det er Hyundais første varebil i denne klasse, bringer den ikke noget nyt til torvs, og den virkede også lidt optimistisk prissat i forhold til Crafter, der fås fra 210.000 kroner plus moms.
For de ekstra 30.000 kroner får man med Crafter passagerairbag, igangsætningsassistent, sidevindsassistent, dæktrykskontrolvisning og fartpilot med hastighedsbegrænser.
Søstre til pynt
Et par andre kandidater, der heller ikke nåede til finalen, var Fiat Talento og Nissan NV300. Bilerne hører til i et firkløver sammen med Renault Trafic og Opel Vivaro, der i øvrigt vandt titlen i 2015.
Begge biler har en høj oplevet kvalitet, der matcher prisvindernes, men da de teknisk set er identiske med vinderne fra 2015 kunne de ret beset ikke gøre andet end at sole sig lidt i søsterbilernes succes.
Ombyggede Opel’er med igen
Opel stillede op med to ombyggede varebiler – nemlig Mokka X og Zafira Flexivan. Begge biler har en høj oplevet kvalitet og gode køreegenskaber, ligesom det er af nyhedsmæssig interesse, at Opel nu er tilbage med et bredt program af ombyggede varebiler.
Zafira Flexivan har i øvrigt tidligere vundet titlen. Det var i 2000, hvor den vandt med bedste kvalitet i ombygningen og med de bedste resultater i bremse- og manøvretesten.