Et skarpere design, en ny og forstærket chassis-ramme og en mere effektiv 2.4-liters turbodieselmotor. Det var bare nogle af de forbedringer, den nyeste generation af Toyota Hilux fik, da den blev introduceret i Danmark i fjor. Forbedringer, der nu også har givet pote rent salgsmæssigt.
For efter et år i 2016, hvor den gamle model blev udfaset, og der var en mellemperiode, inden den nye og ottende generation blev introduceret, er Hilux tilbage i toppen af pickup-klassen i Danmark, skriver Toyota Danmark i en pressemeddelelse.
Med et salg i årets første 11 måneder på 249 biler har Hilux ikke blot øget salget med 33 procent sammenlignet med samme periode året før. Markedsandelen for Hilux er også steget betydeligt og ligger nu på 28 procent, hvilket betyder, at der står Hilux på over hver fjerde solgte pickup i Danmark i år.
Populariteten er ikke kun et dansk fænomen. Hilux markerer sig nemlig stærkt over hele verden og indskriver sig med over 17 millioner solgte biler som verdens bedst sælgende pickup nogensinde.
Umulig at slå ihjel
Hilux har siden introduktionen af den første generation i 1968 markeret sig som en af de mest hårdføre og pålidelige biler på markedet overhovedet. Flere vil sikkert huske bilens præstation og udødeliggørelse i det populære tv-program Top Gear, hvor værterne bl.a. prøvede at drukne bilen, sprænge den i luften og sætte ild til den. På trods af de strabadser var det dog stadig muligt at få bilen startet efterfølgende.
Derudover gør Toyota Hilux sig hvert år i det legendariske Dakar Rally, hvor både biler og motorcykler skal forcere noget af det mest udfordrende terræn i verden. I 2015- og i 2016-udgaverne opnåede Toyota Hilux en podieplads i løbet, og der er lagt op til endnu et særdeles spændende løb om mindre end en måned.
Toyota Hilux fylder 50 år næste år, men alderen trykker på ingen måde. Et af formålene med den nye generation var, at modellen på ny skulle cementere sig selv som kongen i sin klasse, og det lader til, at det indtil videre har været en succes.