To nye ellastbiler i København skal spare klimaet for 20 ton CO2 om året

By & Havn investerer i to dyre elektriske lastbiler, der skal forbedre arbejdsmiljøet og sikkerheden for de ansatte.
For at understøtte driften af de to nye lastbiler er der indkøbt en lynladestander på 400 kW, som kan bruges til hurtige opladninger i løbet af dagen. (Foto: By&Havn).

Indkøb af to nye lastbiler, der er halvanden til to gange dyrere end de fleste andre lastbiler på markedet, lyder som en dårlig investering.

Men de to nye specialbyggede elektriske Volvo-lastbiler til henholdsvis 4,6 og 4,8 mio. kroner skaber alligevel begejstring hos By & Havns driftsafdeling.

– Med de nye ellastbiler tager vi endnu et konkret skridt mod at blive CO2-neutrale i driften i 2030. Det er løsninger, der både reducerer vores CO₂-aftryk og gør hverdagen lettere og mere sikker for vores medarbejdere, siger adm. direktør, Anne Skovbro.

Læs også

By & Havn udpeger første projekt til at mindske forbruget af råstoffer

For By & Havn, der administrerer dele af Københavns havne- og byudviklingsområder, ser det som et stort miljøvenligt og effektivt skridt fremad. De estimerer, at hele 20 ton CO2 kan spares om året på de blot to lastbiler.

Lastbiler bliver desuden de første af sin slags i Danmark, ifølge By & Havn.

Skaber bedre arbejdsforhold og sikkerhed

Investeringen handler ikke udelukkende om at nedbringe CO2-aftrykket i hovedstaden. De nye lastbiler har også imponerende tekniske kvaliteter.

Den ene af de to lastbiler er udstyret med en 36 tonsmeter kran. Den kan række hele 17 meter ud. Den anden har en 29 tonsmeter kran, der har en rækkevidde på 14 meter.

By & Havn fremhæver også, at arbejdsmiljøet og sikkerheden forbedres for de ansatte med lastbilernes ankomst.

Læs også

By & Havn leverer rekordregnskab og stigende milliardgæld

Avanceret fjernstyring gør, at medarbejder kan styre kranerne uden at skulle kravle op og ned fra førerhuset. Det sparer både tid og skåner kroppen.

Lastbilerne er også udstyret med kroghejse, der forbedrer det traditionelle wiretræk, som chaufførerne kender nu.

Driftschef i By & Havn, Jens Galby, fortæller, at de nye lastbiler nu er taget i brug, og at erfaringerne indtil videre er gode – blandt andet er batterikapaciteten bedre end forventet, også i vinterperioden.

De vil dog først være helt i drift i frem mod årsskiftet.

Relateret indhold