Koreanske Ssangyong varmer nu op til at rulle sit tungeste SUV-skyts ud på de danske veje. Flagskibet Rexton er netop blevet afsløret i en ny generation som produktionsklar udgave af konceptet Y400. Men inden vi ser den på dansk jord, kommer der endnu en SUV-nyhed til Danmark, nemlig en opfrisket Korando.
Begge biler vil blive tilbudt på gule plader på 50 procents registreringsafgift.
Bredt SUV-program
SUV-biler ligger dybt i Ssangyongs DNA, og mærket havde godt med vind i sejlene i Danmark frem til 2007, hvor der skete en række ændringer i loven om registreringsafgift. Ændringerne påvirkede markedet for SUV’er i en sådan grad, at Ssangyong satte sit engagement i Danmark på pause.
For et par år siden var interessen for biltypen blomstret op igen, og i dag har Ssangyong ikke færre end fire SUV-modeller i programmet samt en MPV og en pickup.
Bygget på en ramme
Rexton var en af de bærende modeller i Ssangyongs program frem til 2007. Den så dagens lys i Europa i 2003 og vandt et ry som en solid SUV med stor trækkapacitet.
I disse dage har dens afløser verdenspremiere på Seoul Motorshow, der åbnede torsdag den 30. marts. Vi skal dog hen mod slutningen af andet halvår, før vi ser den i Danmark.
Alle detaljer om bilen foreligger endnu ikke, men det er officielt, at vi kan se frem til en SUV/offroader bygget på en rammekonstruktion med høj anhængervægt og valg mellem forhjuls- og firehjulstræk. Sikkerheden tilgodeses med bl.a. ni airbags, og infotainment-systemet er bygget op omkring en 9,2-tommers skærm.
Til Danmark i maj
I størrelsesklassen under Rexton ligger SUV’en Korando, der i størrelse og stil kan minde om Opel Mokka. Den kører nu i sin tredje generation, der så dagens lys i 2010, mens Ssangyong holdt pause fra Danmark.
En facliftet version havde premiere på udstillingen i Geneve i begyndelsen af marts, og den danske introduktion ventes at finde sted i maj.
Bilens front har fået et helt nyt look med ny kølergrill og et nyt forlygtedesign, ligesom
det nu bliver muligt at tilføje frontkamera på udstyrslisten.
Korando må trække en anhænger på 2 ton og drives frem af en 2,2-liters dieselmotor på 178 hk.
Motoren kan kombineres med enten en 6-trins manuel gearkasse eller et 6-trins automatgear (ekstraudstyr).
Bilen kan i øvrigt udstyres med kameraer for og bag. De sætter føreren i stand til at overvåge blinde vinkler rundt om køretøjet under parkering eller ved kørsel med lav hastighed.
I det indre er Korando frisket op med blandt andet nyt instrumentpanel og nyt rat med integrerede knapper til audiosystemet og fartpiloten.