Punkterfrit varevognsdæk

Continental har lanceret sin ContiSeal-teknologi til varevogne.
Køres et søm op i dækket, vil en indbygget forseglingsmasse på slidbanens inderside automatisk reparere hullet, hvis ikke hullet er større en fem millimeter. Pressefoto.
Køres et søm op i dækket, vil en indbygget forseglingsmasse på slidbanens inderside automatisk reparere hullet, hvis ikke hullet er større en fem millimeter. Pressefoto.

Tilbage i 2016 lancerede dækproducenten Continental hvad de kalder for ContiSeal. Det er en teknologi, der ifølge producenten automatisk lapper huller i dækket på op til 5 millimeter, endog uden at dækket taber tryk. Teknologien har indtil nu kun kunnet fås til personvognsdæk, men tilbydes nu også til varevognsdækket VanContact100 i dimensionen 215/65R16C. Continental siger om dette dæk, at det har en høj bæreevne og er anvendeligt til krævende underlag.

I første omgang fås ContiSeal kun til sommerdækket, og produktionen begyndte i februar.

Indbygget tætningsmasse

Indersiden af et ContiSeal-dæk er påført en klæbrig og tyktflydende masse, som forsegler hullet. I følge Continental kan dækket reparere sig selv ved 80 procent af alle punkteringer.

Continental ser ContiSeal-dækket til varevogne som fordelagtigt, fordi varevogne er dyre at tage ud af drift. Desuden er det i følge producenten også en fordel for sikkerheden, at risikoen for punkteringer er mindre.

ContiSeal-dæk er mærket med et symbol på siden af dækket og passer i øvrigt til alle typer af almindelige fælge.

Relateret indhold