Dyna sælges fortsat rundt om i verden med Euro 5-motor, men den japanske fabrik har endnu ikke tilbudt en Euro 6-motor til modellen.
Forklaringen må nok være, at der kun kræves Euro 6-motorer i Europa, som er et forholdsvist begrænset marked for denne model.
Siden introduktionen af den seneste ProAce-generation har det dog ligget i kortene, at denne også skulle kunne fås med lad. Den har endda hele tiden stået på prislisten som chassis-udgave under navnet “ProAce Platform Cab”, men importøren har været udfordret af lange leveringstider.
– Nu er vi up to date og er klar til at levere, siger Toyotas pressechef Anders Tyrstrup og tilføjer:
– Vi ser først og fremmest bilen som et tilbud til kunder, som i dag kører rundt i en Dyna 100 ladvogn. Dem findes der ca. 600 af i Danmark i dag.
ProAce-ladvognen har i følge Toyota nogle af de samme egenskaber som Dyna. Det er en praktisk pickup med kompakte mål. Dermed egner den sig til kørsel i de større byer eller på stier i parkanlæg.
ProAce-ladvognen må laste 1.200-1.300 kg afhængig af opbygningen og må trække op til 2.500 kg.
Ladet er 185 cm bredt og 245 cm langt, og priserne begynder ved 208.000 kr. plus moms. Opbygningen med lad sker hos Danlad på Fyn.