Volkswagens mindste varebil, Caddy, er på vej i en ny generation. Verdenspremieren finder sted i Tyskland den 20. februar, oplyser Thomas Hjortshøj fra den danske VW-importør.
Den nye Caddy er bygget på den nyeste version af MQB-platformen, hvilket giver nye digitale muligheder som for eksempel flere assistent-systemer end i den nuværende generation. MQB-platformen er udviklet til biler med forbrændingsmotor, og derfor vil vi ikke se en el-udgave ved verdenspremieren. Ønsker man sig en elektrisk Caddy, kan købe en sådan via ABT E-Line, som er Volkswagens eksterne partner til produktion af elektriske varevogne. Og denne bil er vel at mærke baseret på forgængeren – altså generation 4.
Et rent VW-produkt
Det vordende samarbejde mellem VW og Ford kommer ikke til at dryppe ned på den nye Caddy, som dermed bliver et rent VW-produkt. Og dette vil der formentlig ikke blive ændret ret meget på, når samarbejdet senere rulles ud. Det bliver nemlig Volkswagen, der får ansvaret for fremtidens udvikling og produktion af varebiler under 3,5 tons. Det vi sige VW Caddy, VW Transporter, Ford Transit Courier, Connect og Custom.
Hvad der skal ske med den lille Ford Transit Courier, kan man kun gisne om. Måske skal der udviklet en ny generation på VW’s elektriske MEB-platform. Bilens beskedne størrelse og dermed lave vægt gør den i hvert fald velegnet til batteridrift.
Ford får ansvaret for 3,5-tons klassen og for pickupmodellerne. Det vil sige VW Crafter, VW Amarok, Ford Transit og Ford Ranger.
Indtil videre er der kun spionbilleder at kigge på, men de afslører, at fronten får et tydeligt slægtskab med Golf 8.
I Danmark vil vi se den nye Caddy hos forhandlerne i fjerde kvartal 2020.