Multi kassevognen fra Fiat

Fiat Ducato 35 Maxi L3H2 2,3 MJT med 180 hestekræfter er en fin kassevogn, som udviser mange gode takter.
Man får hele 13 rummeter indvendig plads i den 3,7 meter lange Fiat Ducato 35 Maxi L3H2. Foto: Jens Jessen.
Man får hele 13 rummeter indvendig plads i den 3,7 meter lange Fiat Ducato 35 Maxi L3H2. Foto: Jens Jessen.

Fiat Ducato 35 Maxi L3H2 2,3 MJT 180 hk

  • Teknik:
  • Motor: 4 cylindret diesel
  • Ydelse: 180 hk ved 3.500 omdr./min
  • Max. moment: 400 Nm ved 1.500 omdr./min
  • Gearkasse: 6 trins man
  • Brændstofforbrug: 15,2 km/l ved blandet kørsel
  • CO2: 172 g/km
  • Tophastighed: 160 km/t
  • Køreklarvægt: 2.210 kg
  • Totalvægt: 3.500 kg
  • Anhængervægt med-/uden bremser: 3.000 kg / 750 kg
  • Varerum m3 effektivt: 13,0
  • Længde mm: 3705
  • Højde mm: 1932
  • Bredde mm: 1870
  • Serviceinterval: Op til 48.000 km eller to år
  • Priser: Ducato fås fra 179.900 kroner. Testen aktuelle model koster 304.971 kroner.

Fiat bruger commonrailindsprøjtning i stil med andre, men i kraft af Fiat kalder deres system Multijet II, er der en markant forskel. Og forskellen består i, at der rent faktisk kommer hele otte indsprøjtninger, og dermed ikke blot én eller ganske få indsprøjtninger.

Det nuværende system er nummer to i rækken, og hvor man i den oprindelige version kun opererede med fem indsprøjtninger, er der nu otte. Disse otte indsprøjtninger har hver deres funktion. Det betyder blandt andet, at den karakteristiske mekaniske støj, der afstedkommes af det store forbrændstryk, helt er væk.

Godt med skud

Multijet II systemet har én stor fordel mere. Den hedder hestekræfter, og dem er der masser af. For på trods af, at motoren kun har et slagvolumen på 2,3 liter, yder den ikke mindre end 180 hk. Det gør den med et moment på hele 400 Nm. allerede ved 1.500 omdrejninger i minuttet.

Normalt vil der være indskudt et Adblue system, så forureningsniveauet kan holde sig under den gældende Euro 6 norm. Men da Muttijet II har indsprøjtningssekvensen delt op i otte sekvenser, brænder den så rent, at det ikke er nødvendigt.

Med et så stort lastrum, som en Fiat Ducato 35 Maxi L3H2 rent faktisk har, kunne man godt frygte, at rumlen herfra ville forplante sig ind i førerkabinen. Men her gør man regning uden vært, for væggen mellem kabine og varerum er så godt isoleret, at man slet ikke mærker noget til lydtrykket fra det 13 kubikmeter store lastrum.

Tager sig betalt

Med en køreklar vægt på små 2.300 kilogram, og selv uden nogen form for last, er det klart, at man ikke også får mange kilometer på literen. Bilen er i denne version opgivet til at kunne køre 15,2 kilometer på en liter diesel ved blandet kørsel.

Men det holder altså ikke stik, for den lander nærmere på omkring 12-13 kilometer ude i virkeligheden. Er den fuldt lastet op til totalvægten på 3.500 kilogram, lander den sandsynligvis på noget, der ligner 10 kilometer på en liter diesel.

Men en så stor bil, kunne man godt frygte, at den ville være tilsvarende sidevindsfølsom. Men det forholder sig slet ikke sådan, for den kører groft sagt lige efter en snor. Bremserne er dimensioneret så kraftigt, at det er let at få hold på bilen. Så på disse punkter skal der kun lyde en uforbeholden ros.

Dommen

Kritikpunkterne er derfor få og yderst begrænsede, for generelt er Fiat Ducato en meget velkonstrueret bil. Men der er lidt malurt. Værst er det, at sidespejlet i bilens venstre side til en vis grad er dækket af den tykke sprosse mellem de to ruder i fordøren. Det hindrer udsynet, og havde dette spejl bare været placeret lidt anderledes, ville man behændigt have undgået det.

Mindre slemt er det, at der er irriterende reflekser fra de sølvfarvede luftudtag i frontrudens synsfelt. Igen er kuren nem, for var de matsorte, havde man behændigt undgået det. Og endelig kunne jeg godt savne, at man skal finde AC anlægget i listen over ekstraudstyret.

Ducato har følgende standardudstyr:

Webasto motor/kabinevarmer med timer

Nedklappelig sæderyg på midtersæde

Handskerum

Servotronic

Cigartænder, 12V stik og askebæger

Skydedør i højre side

Fløjdøre bag, uden ruder

Heldækkende varerumsadskillelse

Højdejusterbart førersæde med armlæn og lændestøtte

Varme i førersæde

Justerbart rat

Dobbelt passagersæde til tre personer

ESP med Hill Holder & ABS

Bluetooth, AUX-in og USB

Multijusterbart førersæde med armlæn og sædevarme

El-sidespejle med varme vidvinkel

El-betjente sideruder

Centrallås med fjernbetjening

Førerairbag

ABS bremser med EBD og EPS

Uden AdBlue

Ekstra udstyr:

Metallak

LED-kørelys

Fartpilot med hastighedsbegrænser

Udvidet instrumentpanel

Reservehjul

Motorbundplade

Aircondition

Bakkamera

Techno instrumentbord

Radio 5″ skærm

Udstyr: 25.178 kroner

Man føler sig godt tilpas bag rattet i Fiat Ducato. Foto: Jens Jessen.
Man føler sig godt tilpas bag rattet i Fiat Ducato. Foto: Jens Jessen.
Ducato fås i et utal af versioner. Foto: Jens Jessen.
Ducato fås i et utal af versioner. Foto: Jens Jessen.
Multijet systemet er specielt ved at have otte indsprøjtninger i hver indsprøjtningssekvens i stedet for blot én eller nogle få. Foto: Jens Jessen.
Multijet systemet er specielt ved at have otte indsprøjtninger i hver indsprøjtningssekvens i stedet for blot én eller nogle få. Foto: Jens Jessen.
Udsynet bagud fra førersædet hæmmes i stor grad af den brede sprosse. Foto: Jens Jessen.
Udsynet bagud fra førersædet hæmmes i stor grad af den brede sprosse. Foto: Jens Jessen.
På højre side er der til gengæld et perfekt udsyn. Foto: Jens Jessen.
På højre side er der til gengæld et perfekt udsyn. Foto: Jens Jessen.
Der er bogstaveligt talt højt til loftet. Foto: Jens Jessen.
Der er bogstaveligt talt højt til loftet. Foto: Jens Jessen.

Relateret indhold