Mange nye varebiler i vente

2018 bliver et spændende år for alle med interesse for varebiler. Mercedes stjæler rampelyset, men der er også markante nyheder i vente fra PSA og Ford.
Blandt de vigtigste nyheder i 2018 er lanceringen af den nye Mercedes-Benz Sprinter.
Blandt de vigtigste nyheder i 2018 er lanceringen af den nye Mercedes-Benz Sprinter.

I 3,5-tons klassen venter årets største nyhed, nemlig introduktionen af den nye Mercedes-Benz Sprinter. Den tyske koncern holder kortene tæt til kroppen. Nye informationer kommer kun drypvis, og endnu ved vi ikke hvordan den kommer til at se ud.

Men den vil blive afsløret i al sin glans i februar. I marts vil den gå i produktion, og den danske lancering ventes at ske i løbet af sommeren.

Sprinter vil selvfølgelig forsøge at overgå ærkerivalerne Ford Transit og Volkswagen Crafter i lækkerhed, sikkerhed og komfort.

Über-pickup

Mercedes vil også hæve standarden i pickup-klassen. De er på vej med markedets hidtil dyreste og mest luksuriøse pickup, nemlig X-Class.

Den blev afsløret i Sydafrika i sommer, og produktionen til bl.a. det europæiske marked begynder i Barcelona i år. Bilen er i vid udstrækning baseret på Nissan Navara, men Mercedes-aftrykket bliver så dybt og markant, at bilen bliver klassens über-pickup med egne motorer, transmissioner, kabine og udstyr.

Rå terrænbil

Til dem, der bare skal frem, er G-klassen måske et bedre valg. Den snart 40 år gamle model er netop blevet afsløret i en ny udgave, og leveringerne begynder til sommer. Blandt forbedringerne er ni-trins automatik, elektrisk styretøj med parkeringsassistance og adaptive støddæmpere.

Kabinen har fået et kraftigt løft, men ellers er modellen tro mod sine rødder. Den er fortsat bygget på en chassisramme, og det kantede design er i store træk uforandret.

Elektrisk Vito

I den elektriske afdeling er Mercedes også på vej med en nyhed. Mellemklasse-varebilen Vito kommer i en elektrisk udgave kaldet e-Vito. Den introduceres i første halvår med et relativt beskedent batteri på 41,4 kWh. Rækkevidden er på blot 100 km, og der er ingen mulighed for hurtigladning.

Mercedes oplyser, at de vil investere yderligere 150 millioner euro i elektrificering af alle deres varebilmodeller i løbet af de kommende år. Man kan så håbe, at nogle af pengene vil gå til kraftigere batterier og kortere ladetider.

Franske forbedringer

PSA har meldt ud, at de er på vej med et generationsskifte til Citroën Berlingo og Peugeot Partner, der blev introduceret i sin nuværende generation i 2008.

Til sommer kan vi vente at se de nye modeller med bl.a. ny skærm-teknologi og nyt sikkerhedsudstyr. Desuden ventes nye fire-cylindrede dieselmotorer og elektriske versioner.

Citroën og Peugeot har kørt parløb siden starten, men efter købet af Opel bliver varevognsduoen til en trio, når Opel Combo kommer med.

Combo har siden 2012 været produceret på den tyrkiske fabrik Tofas sammen med Fiat Doblo. Nu er den indlemmet i den franske familie, så den fremover kommer til verden på PSA’s fabrik i Vigo i Spanien.

Transitter får en overhaling

Hos Ford er der et andet slags trekløver i vente. Det er nemlig tre medlemmer af Transitfamilien, der kommer i faceliftede udgaver. Custom lanceres i år med bl.a. ny front, ny infotainment og intelligent fartpilot.

Lillebror Connect følger trop med mange af de samme forbedringer som tilbydes til Custom-modellen. Bl.a. ny front, nye motorer, infotainment-systemet SYNC 3 og sikkerhedsudstyr baseret på kamera og radar.

Den mindste model, Transit Courier, får også en overhaling i det ydre og det indre.

Hos Ford er der også en nyhed i vente i pickup-klassen. Det er ikke Ranger-modellen, det gælder, men dens amerikanske storebror F-150. Den vil i foråret kunne fås med sin første dieselmotor, og den trækker med massive 600 newtonmeter fra 1750 omdrejninger.

Importeren af modellen til Danmark varetages af eCar i Randers.

Flere elektriske nyheder

Ford er ikke så elektriske som andre mærker, men der er noget på vej. Dog ikke i år, men næste år, hvor Custom introduceres i en PHEV-udgave. Det er en opladningshybrid med en elmotor, der klarer fremdriften, og en lille benzindrevet motor, der fungerer som rækkeviddeforlænger.

Med den fart der er på udviklingen af elektriske varebiler, skulle det være mærkeligt, om der ikke også dukker andre nyheder op på denne front, og det gør der.

Nissan e-NV200 er i øjeblikket den bedst sælgende el-varebil på markedet. I år vil den få sin rækkevidde forlænget til cirka 174 miles (ca. 280 km).

Og hos Volkswagen er de første e-Craftere allerede blevet leveret til udvalgte kunder, og Danmark bliver et af de første lande, der kan introducere modellen til efteråret.

Ny Kangoo og flere pickup’er

Kigger man frem mod 2019 og 2020 kan der ventes en ny generation af Renault Kangoo. Den fremstilles på Maubeuge-fabrikken i Nordfrankrig sammen med Mercedes-Benz Citan.

Den nuværende generation er næsten 10 år gammel. Derfor kan vi begynde at se frem mod et generationsskifte, der dog nok først vil ske i 2020.

Hyundai kom sidste år med i 3,5-tons klassen, og nu kan vi måske snart ventes os en pickup-model. Mærket viste sit koncept Santa Cruz på biludstillingen i Detroit i 2015, og nu nærmer vi os tiden for produktionsstart.

Dog ved vi endnu ikke, hvilke markeder, der får glæde af den. Lancering på de første markeder ventes at ske i 2019.

Der er også usikkerhed omkring pickup’en Renault Alaskan, der lige som X-Class er baseret på Navara. Pickup-markedet i Danmark er ikke stort, og derfor må vi vente at se, om bilen kommer til landet. Men i flere europæiske lande er der salgsstart allerede i september.

Relateret indhold