Luksuskrydser

Jeep Grand Cherokee TrailHawk er direktørens dybe lænestol i terrænet.
De 18 tommer store alufælge er monteret med kevlarforstærkede dæk.
De 18 tommer store alufælge er monteret med kevlarforstærkede dæk.

Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 diesel 4×4 low Trailhawk

  • Motor: 6 cylindret diesel
  • Ydelse: 250 hk ved 4.000 omdr./min
  • Max. moment: 570 Nm ved 2.000 omdr./min
  • Gearkasse: 8-trins automatgearkasse
  • Brændstofforbrug: 14,2 km/l. EU-norm v. blandet kørsel
  • Tophastighed: 190 km/t.
  • Acc. 0-100 km/t.: 8,2 sek.
  • Køreklar vægt: 2.522 kg
  • Totalvægt: 2.949 kg
  • Anhængervægt med bremser: 3500 kg
  • Pris som van (+ moms): kr. 629.128

Offroadere er i dag en bred betegnelse. I bunden af hierarkiet ligger umagelige apparater med bladfjedre og kabiner, der kan spules med en haveslange. I toppen ligger der biler som Jeep Grand Cherokee Trailhawk.

Det mest fascinerende ved denne bil til 630.000 kr. plus moms er måske, at den det ene øjeblik kan kravle hen over steder, hvor man kan brække anklen, hvis man er til fods – for så i det næste øjeblik at tilbyde pletfri komfort i overhalingsbanen på A7 til Syditalien.

Vi er dermed i samme liga som den nye Land Rover Discovery. I maskinrummet er der flere kræfter, end man har brug for. I undervognen er der mere fremkommelighed, end man kan bruge. I kabinen er der mere luksus, end man behøver.

Alt dette signalerer bilen til sine omgivelser med en imponerende fremtoning. Og det er måske derfor, der er et marked til dette overflødighedshorn af et køretøj. Alle kan jo se, at dette er en uopnåelig bil. Her må vi bøje os for asfaltens og terrænets ukronede konge.

Man sætter sig ikke ind i kabinen. Man stiger til vogns, og herfra troner man som en anden general over de øvrige trafikanter.

8-trins automatikken bladrer blødt i gearene, uden man mærker det, mens den 6-cylindrede dieseldrønnert på tre liter brummer lavmælt under den store hjelm.

Alt kan indstilles elektrisk, og sæderne er ventilerede, hvis det skulle blive for varmt. Assistent-systemer kan fås som ekstraudstyr.

Når man ubesværet er nået frem dertil, hvor asfalten ender, hæver man luftundervognen til 827 mm’s frihøjde, sætter systemet i reduktionsgear, indkobler spærredifferentialet og indstiller firehjulstrækket til det underlag, man synes er passende. Det være sig mudder, sand, klippegrund eller sne.

Bilen er såkaldt ‘trail rated’, hvilket vil sige, at den kan forcere det såkaldte Rubicon Trail, som er en ca. 35 km lang strækning i Sierra Nevada-bjergene i det vestlige USA.

Op til 3,5 tons på krogen

Men man kan også bare nyde motorens ubesværede trækkraft. Der er 570 rå newtonmeter til disposition, og det kraftige chassis tillader en trailervægt på helt op til 3,5 tons.

Efter mange kilometers afslappende kørsel kan vi kun se et eneste punkt, hvor pilen ikke peger lodret op. Man kan høre hjulene. Det vil sige, de giver lyd fra sig i et omfang, man ikke ville forvente i denne prisklasse.

Vi hælder til, at det skyldes kevlar-forstærkningerne. Man skulle jo nødig rive hul i dækket oppe på fjeldet.

Bilen er udstyret med 'Quadra Drive II 4x4 LOW', der bla. indeholder spærredifferentiale bag.
Bilen er udstyret med ‘Quadra Drive II 4×4 LOW’, der bla. indeholder spærredifferentiale bag.
Lædersæder, alt i el og 8-trins automatik er en del af komforten i den overdådigt udstyrede kabine.
Lædersæder, alt i el og 8-trins automatik er en del af komforten i den overdådigt udstyrede kabine.

Relateret indhold