Kassevogn med overskud

Med Vivaro har Opel fået gode kort på hånden i kampen om erhvervskunderne, som med Vivaro får en kassevogn med flere snedige detaljer.
Ikke uden grund var det Opel Vivaro og søsterbilen Renault Master, der blev kåret som årets varebil i 2015 af danske motorjournalister. Foto: Betina N. Garcia.
Ikke uden grund var det Opel Vivaro og søsterbilen Renault Master, der blev kåret som årets varebil i 2015 af danske motorjournalister. Foto: Betina N. Garcia.

Om Opel Vivaro

  • Prismæssigt befinder Opel Vivaro sig mellem 187.928 og 211.298 kroner, og hvor testens version ligger på 207.928 i standardudgaven. Den halvårlige grønne afgift udgør 3.030 kroner halvårligt.
  • Vivaro Edition standardudstyr:
  • – Radio R16 med Bluetooth og USB
  • – Opvarmelige, elektriske sidespejle
  • – 6-vejs justerbart førersæde med armlæn og lændestøtte
  • – 12-V stik i lastområdet
  • – Temperaturdisplay, udvendig temperatur
  • – Stort handskerum
  • – Hjulkapsel
  • Vivaro Sportive standardudstyr inkluderer:
  • – Sidebeskyttelseslister, kofangere og spejlkapper i karosserifarve
  • – Fjernbetjent centrallås
  • – CD 18 radio med Bluetooth og USB
  • – Kontor-sæde arrangement
  • – Læderrat med fartpilot
  • – Aircondition
  • – Parkeringsassistance
  • – Kromgrill

Opel og Renault har arbejdet tæt sammen, og det har givet sig udslag i søsterbilerne Opels Vivaro og Renault Master. En tendens man ser mere og mere, fordi omkostningerne ved at udvikle biler er så enorme, men ved at slå sig sammen, opnår man stordriftsforskelle.

At der så er to eller måske tre biler, der kommer til at ligne hinanden, er så en anden sag. I dette tilfælde er det stort set kun designet af fronten og emblemet, der adskiller de to. Faktisk ligner de to hinanden så meget, at bilerne i 2105 løb med den samlede sejr, da Motorjournalisternes Klub Danmark (MKD) afholdt Årets Varebil i Danmark 2015.

To turboer giver træk

Renault har længe været kendt for deres gode dieselmotorer, og derfor kommer det da heller ikke som nogen stor overraskelse, at der udelukkende anvendes Renault’s 1,6 CDTi dieselmotorer. I den aktuelle testbil, handler det om en 125 hestes Biturbo version – altså versionen med to turboer.

Ved at anvende to turboer, opnår man rigtig meget. Før var det sådan, at en turbo skulle give ekstra kræfter i de høje omdrejningsfelt. Men ved at montere to kan man give tilskud i såvel det lave som i det høje omdrejningsfelt. Resultatet er et godt træk hele vejen, og det har Opel Vivaro Biturbo om nogen.

AdBlue

For at kunne imødekomme Euro 6-miljøkravene fra 2016, har man været nødt til at gøre to ting. Motoren er blevet mindre, og nu er den blot på 1,6 liter, og det gælder samtlige udstyrsversioner.

Andet tiltag er en såkaldt SCR-katalysator. Forkortelsen står for selektiv katalytisk reduktion, og det er den, som sørger for at mindske mængden af de farlige nitrøse gasser, som også kendes under betegnelsen NOx. For yderlige at nedbringe mængden af skadelige stoffer i udstødningen, har bilen et AdBlue system, magen til det vi kender fra lastbilerne.

Imødekommende kabine

Efter min mening er det svært at udsætte ret meget på kabinen, for der er det, der skal være. Navigationssystemet er logisk opbygget, og derfor ment at betjene. Til gengæld er der ikke ret mange funktioner i selve rattet, for faktisk begrænser det sig kun til styringen af fartkontrollen og knappen til betjening af telefonen.

Førersædet er regulerbart i højden, og så er der et armlæn. En fin detalje er, at ryglænet på det midterste sæde kan slå ned, så det kan fungere som bord. Aflæggeplads er der generelt meget af, og der er både store og små rum såvel som rene aflæggepladser overalt i kabinen.

Smart detalje

Transport af lange genstande er altid et problem, for varerummer har nu kun engang den længde, det har. Men her er den faktisk meget længere, og det har man gjort ganske elegant ved at lave en lem mellem varerumsadskillelsen og kabinen. Dermed er det forlænget betragteligt så rør og andet, med en længde på helt op til 4,15 meter, kan transporteres uden det rager ud af bagdøren.

Bund og sider er også godt dækket ind hvad angår kroge og øskner til fastgørelse af gods under transport. LED lyset i midten af varerummet giver et klart og tydeligt hvidt lys lidt i stil med den farve, man kander fra lysstofrør.

Motor med overskud

Selv med økonomiknappen ECO slået til er bilen kanske kvik, og dens to turboer hjælper til at gøre accelerationen både flydende og ikke mindst er den ganske kvik. Uden denne funktion er den selvfølgelig meget mere opvakt, men det er der efter min vurdering sjældent behov for.

Ifølge fabriksnormen skulle den være i stand til at køre 16,9 kilometer på én liter diesel, men selvom testbilen kørte en del lange strækninger med ECO knappen slået til, endte den på en forbrug lige omkring 15 kilometer på én liter diesel. Var det foregået med uden ECO funktionen, ville forbruget formentlig være landet et sted omkring 13 kilometer på én liter.

Vivaro er et godt bud

Generelt er Vivaro godt indrettet både hvad angår førerhus og kabine. Løsningen, med at have en lem i skottet mellem varerum og kabine, er ganske enkelt snedig, for det øger bilens anvendelighed betragteligt.

Kabineindretningen er også et plus, og varerummet er designet, så det har plads til tre Euro-paller, og så er der masser af fastgørelsesøjer. Støjniveauet i kabinen er forholdsvis lavt, men der kan under visse omstændigheder opstå en generende vindstøj.

Kabinen er velindrettet og udsynet er godt takket være de store spejle og det effektive bakkamera, der kommer til syne i bakspejlet. Foto: Betina N. Garcia.
Kabinen er velindrettet og udsynet er godt takket være de store spejle og det effektive bakkamera, der kommer til syne i bakspejlet. Foto: Betina N. Garcia.
Varerummet er stort, og størrelsen svarer til tre Euro-paller. Foto: Betina N. Garcia.
Varerummet er stort, og størrelsen svarer til tre Euro-paller. Foto: Betina N. Garcia.
Adgangen til varerummet kan enten ske som her, hvor bagdøren er tophængt. Alternativt kan det også fås i en version med to døre. LED skinnen i loftet giver et godt lys. Foto: Betina N. Garcia.
Adgangen til varerummet kan enten ske som her, hvor bagdøren er tophængt. Alternativt kan det også fås i en version med to døre. LED skinnen i loftet giver et godt lys. Foto: Betina N. Garcia.
Kurvelyset er en velsignelse, og det kommer rigtigt til sin ret på byggepladsen og andre steder, hvor der kan lige noget, man ikke lige venter. Foto: Betina N. Garcia.
Kurvelyset er en velsignelse, og det kommer rigtigt til sin ret på byggepladsen og andre steder, hvor der kan lige noget, man ikke lige venter. Foto: Betina N. Garcia.
7 tommer skærmen er dejligt stor, og her er der alt - undtagen en CD afspiller. Foto: Betina N. Garcia.
7 tommer skærmen er dejligt stor, og her er der alt – undtagen en CD afspiller. Foto: Betina N. Garcia.
Lemmen ud i kabinen er et plus, og den betyder, at der kan transporteres rør, træ eller andet med en længde på helt op til 4,15 meter. Foto: Jens Jessen.
Lemmen ud i kabinen er et plus, og den betyder, at der kan transporteres rør, træ eller andet med en længde på helt op til 4,15 meter. Foto: Jens Jessen.
Ryglænet på det midterste sæde kan foldes ned, så det bliver til et bord med flere indbyggede oplagspladser. Foto: Jens Jessen.
Ryglænet på det midterste sæde kan foldes ned, så det bliver til et bord med flere indbyggede oplagspladser. Foto: Jens Jessen.

Relateret indhold