Ingen over og ingen ved siden af

VW Crafter er markedets for tiden førende 3,5-tonner.
Crafter er bygget og udviklet af VW. Samarbejdet med Mercedes er slut.
Crafter er bygget og udviklet af VW. Samarbejdet med Mercedes er slut.

VW Crafter 35 Kassevogn

  • Motor: Tværliggende 2-liters biturbodiesel med 4 cylindre.
  • Effekt: 177 hk v. 3600 o/m.
  • Moment: 410 nm v. 1500-2000 o/m.
  • Miljø: Euro 6 med SCR og partikelfilter.
  • Eksempler på standardudstyr: Sidevindsassistent, igangsætningsassistent, multikollisionsbremse.
  • Eks. på ekstraudstyr: Træthedsregistrering, bakkamera, Park Assist, Lane Assist, Rear Traffic Alert, Front Assist, Trailer Assist, Adaptiv Fartpilot, blindvinkel-sensor med udkørselsassistent.
  • Samlet pris for testbil: 394.703 kr.

Jo nyere, des bedre. Sådan er det ikke altid. Men i tilfældet VW Crafter stemmer udsagnet. Den er bedre end Mercedes Sprinter, fordi den er nyere. Og den ville givetvis være presset, hvis der kom en ny Ford Transit i morgen.

Men nu skal Crafter have lov til at nyde solen så længe den skinner. En ny Sprinter venter i kulissen. Vi ser den måske allerede til næste år. Den store Transit blev lanceret i 2013, så der er endnu nogle år til et egentligt generationsskifte.

Selvfølgelig er der også andre gode 3,5-tonnere på markedet. Renault Master & co. kan diske op med lækkerier. Det samme kan Iveco Daily. PSA-trioen Boxer/Jumper/Ducato skal ikke forklejnes, og Hyundai H350 er den helt nye spiller i klassen. Vi skal heller ikke glemme Crafters søstermodel MAN TGE, som netop nu er på vej ud til sine danske forhandlere.

Overbevisende lækker

Men det ændrer ikke på det samlede billede: Crafter er overbevisende lækker. Den er mindst lige så komfortabel som Ford Transit. Sikkerhedsudstyret ligger i toppen af klassen. Programmet er så bredt, som man kan ønske sig. Priserne er konkurrencedygtige. Der er godt med ekstraudstyr at vælge imellem.

Når man sætter sig ind i kabinen, er det som om der åbner sig et nyt og fremadskuende kapitel i varebilernes bog. For år tilbage havde man samme oplevelse i Ford Transit. Nu er det VW, der har løftet barren for den oplevede kvalitet.

Motoren spinder lavmælt, og det lille læderrat drejer som i en lækker personbil. Sædet er velstøttende og rigtig godt affjedret.

Lange ture en fornøjelse

Kørsel på motorvej er noget, man ligefrem kan glæde sig til. Vindstøjen er forbavsende godt undertrykt, og sidevinds-assistenten filtrerer ubehageligheder væk, når den store vognside presses af sidevinden.

Inde i byen har man et job at udføre med at kante en så stor klods rundt i gaderne. Det ligger i sagens natur, men i Crafter oplever man, at jobbet er blevet mindre stressende. Det skyldes ikke mindst det præcise og meget letgående styretøj, men også et godt udsyn gennem ruder og i sidespejlene.

Her kommer assistentsystemerne også til deres ret. Et bakkamera må være et must, og der er mulighed for at få trailer-assistance, så man ved hjælp af en knap i sidedøren kan bakke perfekt og sikkert med en anhænger på krogen.

Et andet system hedder Rear Traffic Alert, og det holder et øje med tværgående trafik bagude, når man f.eks. bakker ud fra en parkeringsplads.

Den meget hjælpsomme vejbaneassistent skal man måske lige vænne sig til, for hvem er det egentlig, der kører denne her bil? Men efter nogen tid lærer man at sætte pris på dens blidt korrigerende kursændringer, når de hvide striber i vejen kommer for tæt på.

Konklusionen er ikke svær at nå: Crafter er efter vores mening klassens kassemester anno 2017.

Læssehøjden er sænket med 10 cm, så den nu er 570 mm.
Læssehøjden er sænket med 10 cm, så den nu er 570 mm.
Det lille, D-formede læderrat er rart at gribe om og drejer let og lækkert som i en personbil.
Det lille, D-formede læderrat er rart at gribe om og drejer let og lækkert som i en personbil.

Relateret indhold