Førerbil til de små laster

Blandt de ombyggede varebiler gør Opel Zafira Flexivan sig bemærket med stor rummelighed og en nærmest sportslig køreoplevelse.
Med faceliftet i anden halvdel af 2016 forsvandt de voldsomme V-formede forlygter.
Med faceliftet i anden halvdel af 2016 forsvandt de voldsomme V-formede forlygter.

Opel Zafira Flexivan 1,6 CDTI Enjoy

  • Motor: 4-cylindret diesel, 134 hk.
  • Moment: 320 nm v. 2000 o/m.
  • Transmission: 6-trins manuel.
  • Topfart: 193 km/t.
  • 0-100 km/t: 11,2 sek.
  • Forbrug: 22,2 km/l (EU-norm).
  • Lasteevne: 679 kg plus fører og brændstof.
  • Lastvolumen: 1860 liter.
  • Maks. påhængsvægt: 1450 kg.
  • Pris for testbil: 206.780 kr. plus moms.

Med en ombygget varebil får man personbilens sikkerhed og kørekomfort med i købet. Vælger man samtidig en ombygget MPV, får man denne biltypes fordele i form af en forhøjet siddeposition og et relativt stort lastrum.

Opel Zafira Flexivan er efterhånden blevet en klassiker på dette felt. Den blev introduceret første gang i 1999 sammen med personbils-udgaven. Gennem årene har den erobret sig en god position i dette hjørne af gulplademarkedet.

Dog måtte Opel holde en ufrivillig pause med sine ombyggede varebiler i Danmark i et par år, men i slutningen af 2016 gjorde mærket comeback. Det skete samtidig med, at modellen fik et stort facelift med ny front, mere sikkerhed og mere udstyr.

I dag lever modellen dog et stille liv sammen med personvognsudgaven. Som biltype er MPV’en nemlig ikke så populær som tidligere. Efterspørgslen er drevet over på crossover- og SUV-markedet.

Men det er netop i kraft af, at Zafira er en MPV, at den er interessant som varebil. Med et regulært udformet lastrum på næsten to kubikmeter kan den sagtens udfylde rollen som f.eks. servicebil.

Motorvejskørsel fornøjer

Har man samtidig en stor aktionsradius, er en ombygget varebil et perfekt valg. Vores testbil drives af en 1,6 liters dieselmotor, der udvikler 134 hk. Med disse drivkræfter er Opel Zafira Flexivan i sit es på motor vejen. For ekstra 16.000 kr. kunne man godt købe den større to-liters motor med 170 hk, men efter en uges testkørsel er vi ikke i tvivl om, at den lille motor har rigeligt med kræfter. Motorvejskørsel er en sand fornøjelse og byder på kilometervis af uanstrengt fremdrift.

Også på de mindre veje viser bilen rigtig gode køreegenskaber. Undervognen er relativt stram, og styretøjet er præcist. Man tager svingene i noget, der ligner flad stil og sidder med følelsen af, at Opel har bygget en rigtig køreglad førerbil.

Sikkerhedspakke tilkøbes

Modeller, der er født som varebiler, har til alle tider været bagud med sikkerheden i forhold til personbilerne. Men i en varebil som Zafira Flexivan får man al den sikkerhedsteknologi, som producenten kan tilbyde.

Desværre har Opel ikke gjort sikkerhedspakken til standard, og dermed er f.eks. automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot noget, man skal tilkøbe.

Det samme gælder for Opels sikkerhedssystem Onstar, som dog er gratis i de første 12 måneder efter bilkøbet, hvorefter der skal betales et abonnement.

I øvrigt er der sået tvivl om systemets fremtid efter, at PSA har købt Opel. PSA har nemlig sit eget system, omend dette dog er mindre avanceret.

Opel Zafira Flexivan er en ombygget 7-personers MPV.
Opel Zafira Flexivan er en ombygget 7-personers MPV.
Ombygningen er crashtestet af Dahl Engineering i Thisted.
Ombygningen er crashtestet af Dahl Engineering i Thisted.
I kabinen er der god ergonomi, og der er et fint udsyn til alle sider.
I kabinen er der god ergonomi, og der er et fint udsyn til alle sider.

Relateret indhold