I forsommeren så vi den første lille varebil fra Fiat med benzinmotor. Det var Fiat Doblo Cargo, der blev sendt på markedet med en 120 hestes turbo-version.
PSA følger trop med fuldt motorprogram fra personbilerne i de gulplademonterede varianter Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo Cargo. Men Ford er måske den, der er mest med på beatet ved at tilbyde sin 1-liters EcoBoost-benzinmotor til Transit Connect og Transit Courier.
Det er de seneste års udvikling af benzinmotoren, der nu for alvor gør dem til et alternativ til dieselmotorer. Med en kraftfuld turbolader øges momentet ved lave omdrejninger. Så hvis man kan leve med den klassiske turbotøven, kan benzinmotoren været et valg til bykørsel uden de høje årlige kilometertal.
I PSA’s familie af små varebiler bliver Opel Combo Cargo den første med benzinmotor, når den lanceres til december.
– Det giver nogle nye muligheder for brugere, der ikke har et stort kørselsbehov, men som har behov for en mindre varebil. Kører man eksempelvis kun 10-15.000 km om året, så er der jo ikke grund til at have en dieselmotor i den. Den mulighed får man nu, siger Opel Danmarks pressechef Erik Morsing til altomvarebiler.dk.
Han har dog ikke noget bud på om årsagen til, at de små benzinmotorer nu kommer i varebilerne, har noget at gøre med de truende forbud mod ældre dieselmotorer i enkelte europæiske storbyer.
– Der er en usaglig heksejagt på dieselmotorer, som forhåbentligt lægger sig, når folk – og specielt politikere – finder ud af, hvor CO2-venlige og gode for miljøet, moderne dieselmotorer er, siger han.