FREDRICIA: Igen og igen popper nyheder om indbrud i varebiler op i landets lokalmedier. Det er heller ikke unormalt, at der ligefrem er meldinger om indbrudsbølger fra især håndværkervogne.
Dyrt værktøj er let at omsætte for tyve, og håndværkere bliver ikke mindst ramt af dyre forsikringer, administrationsbøvl og utilfredse kunder, når opgaver må udskydes.
Den danske virksomhed Birepo fremviste for nyligt et produkt, B-Lock Carlock, der skal gøre adgangen til varebilerne sværere for banditterne. Det er et automatisk aflåsningssystem, som man ikke kan få adgang til udefra.
– Carlock kan bruges på alle type døre. Fidusen er, at låsen sidder skjult, fortæller sælger Lars Hansen til Dagens Byggeri, da vi møder ham på Kloakmessen i januar.
Dobbeltsikring
På hver dør – typisk til varerummet, monteres en ekstra sikring i form af en smæklås. Den er koblet på en lille boks, som skal monteres i selve varerummet. Boksen rummer det elektroniske system, som styrer låsene. Ved hjælp af enten en brik eller sin telefon kan man så låse dørene op, når man er ved bilen. Efter få sekunder slår låsen til igen, så med fyldte hænder skal brugeren ikke til at fumle med mobilen eller brikken, når døren igen skal lukkes.
Systemet er ikke en erstatning for den almindelige centrallås, men et supplement.
– Hvert system kan håndtere op til fire døre på en bil, så der er også mulighed for at få en ekstra lås på fordørene, siger Lars Hansen.
Ud over låsene giver systemet også mulighed for flere andre ting.
– Via appen kan man også have flåde- og gps-styring koblet på, fortæller Lars Hansen.
Derudover er det muligt at kombinere sikkerheden med kameraovervågning inde i varerummet og dna-kanon, hvis tyvene alligevel får held med at komme ind i bilen.