Som sædvanligt med Volkswagen skal man have den gamle og den nye bil til at stå ved siden af hinanden for præcist at kunne se de ydre forskelle.
Således ligner femte generation af Caddy den fjerde generation, selv om den er bygget på MQB-platformen, der i et par generationer er blevet brugt til produktion af Golf-modellerne.
Den blev præsenteret for offentligheden første gang den 20. februar sidste år i Tyskland, og den danske importør forventede dansk introduktion i fjerde kvartal af 2020. På grund af sundhedskrisen blevet den lidt forsinket, men er ude hos forhandlerne nu.
Den nye Caddy er i hovedtræk lidt større end forgængeren, lige som den kan fås med mere sikkerhedsudstyr og infotainment. Desuden har den i følge producenten fået mere personvognsagtige køreegenskaber.
Caddy fås i en normal længde, der hedder Cargo, og i en ekstra lang udgave, der hedder Maxi. Denne kommer lidt senere på året. Den normale version er vokset med 9 cm i længden og 6 cm i bredden. Desuden er bilen blevet 5 cm lavere.
Bedre plads i lastrummet
Et relativt smalt varerum har tidligere været en af Caddy’s svagheder, men nu er det muligt at læsse en Euro-palle sideværts ind, mens 14 cm bredere skydedøre betyder, at man kan læsse yderligere en Euro-palle ind den vej.
Til den nye Caddy kan der fås i alt 19 assistentsystemer. For eksempel Travel Assist, der kombinerer den adaptive fartpilot med vognbaneassistenten. Andre eksempler er automatisk nødbremse og Trailer Assist, der assisterer ved manøvrering med en trailer.
Motorprogrammet består af fire effektvarianter af den samme to-liters dieselmotor, nemlig 75, 102 og 122 hk. Alle varianter er koblet til forhjulstræk og en seks-trins manuel gearkasse. Topudgaven fås dog med en 7-trins automatik.
Priserne starter ved 134.797 kr. for varianten med 75 hk. 102-hestes udgaven koster fra 146.617 kr., og varianten med 122 hk koster 169.139 kr. med 6-trins manuelt gear og 182.022 kr. med 7-trins DSG-gearkasse.
El- og hybridugaver er ikke til rådighed. Til voty.dk siger importøren, at der i 2024 kan ventes en opladningshybrid-version, men at der ikke vil komme nogen el-udgaver. Vil man køre elvarebil i denne klasse med VW-emblem i fronten bliver det i form af den kommende Id.Buzz Cargo i 2023.