Kravene til indretning af biler til blandt andet montører, landmålere, håndværkere og andre professionelle vokser. Det mærker man blandt andet hos VTC (Værkstedscentret) med base i Roskilde.
Virksomheden har flere ben, men udstyr til indretning af biler står for hovedparten af omsætningen. VTC importerer og er dansk grossist for Plastipol-Scheu, et tysk kvalitetsmærke med snart 50 år på bagen.
– Det er tydeligt, at efterspørgslen efter gennemtænke kvalitetsløsninger stiger. Tidligere var der størst behov for standardløsninger til lave priser, men nu vil kunderne have individuel indretning, ergonomi og høj sikkerhed – og hurtig levering og i dag også en vigtig parameter, siger salgschef Jesper Brandstrup, VTC.
De individuelle løsninger kan for eksempel være biler til tv-produktionsselskaber, der har behov for særlig indretning til kameraudstyr.
Ergonomi vigtigt
Plastipol-Scheu fremstiller forskellige typer og serier af indretningsinventar, for eksempel Geo-Van specielt udviklet til landmålere. Det er en løsning, hvor der kan indrettes en decideret arbejdsplads bag i bilen. En anden serie er Profi-Line, som er en meget fleksibel løsning til de fleste håndværkerbiler.
Typisk handler det om en blanding af reolhylder, skuffesystemer, surringsskinner, gummimåtter og måske en dobbeltbund med dybe skuffer.
– Det er mit klare indtryk, at håndværksvirksomhederne og installationsbranchen er meget bevidst om at give medarbejderne de rigtige arbejdsredskaber. Mennesker er jo som bekendt den vigtigste ressource, og virksomhederne vil gerne investere i medarbejdernes trivsel og sikkerhed. Det betyder i sidste ende en del på bundlinjen, at medarbejderne trives og undgår skader. Derfor er ergonomi vigtigt – også i vores niche. Tingene skal være lettilgængelige, så håndværkerne ikke skal vride kroppen af led for at komme til tingene og værktøjet mange gange i løbet af en arbejdsdag. Og så skal indretningen monteres på en forsvarlig måde for at undgå personskader, hvis bilen er involveret i uheld eller katastrofeopbremsninger. Det kan jo være katastrofalt, hvis noget løsner sig under en hård opbremsning, siger salgschefen.
Tysk crashtest
Mange af produkterne i VTCs løsninger er derfor crashtestet af ADAC i Tyskland.
Ifølge Jesper Brandstrup er VTCs succes grundlagt på fleksibilitet og hurtig levering gennem et landsdækkende net af forhandlere og partnere.
– Vi har en meget tæt kontakt til både kunderne og produktionen. Kunden kan få en skræddersyet indretningsløsning, og vi kan som regel levere den færdigindrettede bil i løbet af 10-12 arbejdsdage, siger han.
Salgschefen fortæller desuden, at VTC kan lave finish på bilerne med blandt andet lys, lofter, gulve, blink på taget og lignende.