Verdens måske bedste SUV

Land Rovers helt nye Discovery er en opvisning i det muliges kunst at bygge høj kørekomfort sammen med avanceret offroad-teknik.
Vadedybden er hele 90 centimeter. Er dybden større, flyder bilen.
Vadedybden er hele 90 centimeter. Er dybden større, flyder bilen.

Vi står på Tirsbæk Gods på invitation af Land Rover Danmark. Foran os holder den helt nye Discovery. Luftfjedrene står i lav indstilling, så dækkene på de møllestore alufælge sidder smukt og præcist i hjulbuerne. Karrosseriet er nærmest vindslikket og ligner ikke noget, vi før har set i Discovery-serien.

Og under motorhjelmen finder vi noget, vi ikke har set siden slutningen af 1980’erne, nemlig en firecylindret motor.

Femte generation af den kendte luksus-SUV har altså allerede sat en ny dagsorden endnu inden vi er kommet ud på den klassificerede terrænbane i skovene omkring godset.

Avanceret sensorik

Ib Hammer sidder ved siden af. Han har i al den tid, vi kan huske, været den person, man ringede til, hvis der var et eller andet indviklet 4×4-teknik, man lige skulle have styr på. I dag er han offroad-instruktør for blandt andre Land Rover.

På bagsædet sidder en erfaren kollega og venter på, det bliver hans tur.

På turen rundt går det gennem mudder og vand, op og ned ad fedtede skrænter, gennem 70 centimeter dybt vand og ned i halve meter dybe hjulspor. Vognbunden høvler lag af skovsporets midterrabat, mens karrosseriet duver og krænger, så vognsiderne næsten kysser bøgestammerne på hver side af bilen.

Bilen har øjne

Med sine mange sensorer har bilen et øje på hver en finger, mens vi stille arbejder os gennem skoven. Automatikken er så omfattende, at turen rundt på banen i realiteten kan klares ved at dreje på rattet og justere hastigheden via fartpilotens knapper.

Gearskift, motorbremsning, hjulbremsning og al anden hjulkontrol kan man overlade til bilen, der selv aflæser underlagets beskaffenhed og indstiller firehjulstrækket og frihøjden derefter.

Imens bliver man orienteret på instrumentbordets store display om, hvad der foregår i transferboksen og differentialerne, ligesom kameraerne beredvilligt viser nærområdet foran bilen og vognens sider under spejlene ved forhjulene.

Man føler lidt, at man har fået taget en opgave ud af hænderne. Men sådan er det med Land Rover. Hele mærkets eksistensberettigelse hviler på at levere biler, der kan køre i terræn – og deres kamp for overlevelse går ud på hele tiden at forsøge at være i front med alt det nye på dette område.

Til te hos dronningen

Samtidig er Land Rover et luksusmærke. Så når hjulene er spulet rene for mudder, skal man kunne køre til te hos dronningen eller til Syditalien på ferie.

Derfor måtte vi jo også lige teste Disco’en på den jævne asfalt. Og her tegner Land Rover igen en skarp kontur på det konkurrenceprægede marked for luksus-SUV’er.

Turen på motor- og landevej foregik i en 6-cylindret udgave. Så snart bilen opdager, at man igen er på alfarvej, sænker luftfjedrene sig, og man skyder afsted som i en tyst langtursbil.

I nogle få timer kunne vi nyde stilheden og duften af britisk landadel i kabinen, og vi havde ganske svært ved at finde noget at sætte fingeren på.

Det skulle da lige være priserne, der går fra 900.000 til 1,5 millioner kroner på hvide plader. Som firmabil begynder beskatningspriserne ved cirka 729.000 kroner, og kan man undvære bagsæderne, begynder festen ved en halv million kroner plus moms.

Discovery 5 vejer 480 kg mindre end forgængeren. Trailervægten er op til 3,5 tons.
Discovery 5 vejer 480 kg mindre end forgængeren. Trailervægten er op til 3,5 tons.
En 10-tommers skærm i instrumentbordet er hjertet i bilens omfattende elektronik-system.
En 10-tommers skærm i instrumentbordet er hjertet i bilens omfattende elektronik-system.

Relateret indhold