ROM: “Toyota Professional” er navnet på en ny satsning inden for varebiler i Toyota-koncernen. Satsningen skal rulles ud hos de europæiske forhandlere i 2020. Omtrent samtidig kommer Toyotas nye varebil ProAce City til salg, og der vil blive lanceret en el-drevet udgave af ProAce.
Året efter – i 2021 – vil også ProAce City dukke op hos forhandlerne i en el-drevet udgave.
Dette afslørede Toyota-koncernen på et pressemøde i Rom fredag den 5. juli.
Særskilt varebil-sektion
Her kunne vi besigtige Toyotas europæiske varebilprogram, der består af den mellemstore ProAce, den kommende lille ProAce City og pickup’en Hilux.
Disse tre modeller skal fra næste år sælges og serviceres fra særskilte afdelinger hos Toyotas forhandlere. Der skal ikke bygges nye bygninger, men inden for de eksisterende rammer skal der indrettes sektioner, hvor erhvervskunderne vil blive mødt af sælgere med speciale i varebiler.
Disse kunders behov for service og reparation adskiller sig fra personvognskunderne, idet en varebil ude af drift er lig med tabt arbejdsfortjeneste. Derfor vil Toyota tilbyde såkaldt ekspres-service, hvor bilen vil blive gjort køreklar inden for en time.
Det blev også gjort klart, at Toyotas største varebil i årene fremover er 2,5-tonneren ProAce. På spørgsmålet, om der vil blive introduceret en 3,5-tonner svarede Toyota, at man anerkender den stigende efterspørgsel efter denne størrelse varebil, og at der er et eksisterende produktsamarbejde i PSA, som Toyota kunne udnytte. Men det korte svar er, at der ikke i øjeblikket er nogen overvejelser om at udvide programmet opefter.
Elektrificering
Toyota er et mærke med ekspertise inden for personbiler med hybride drivlinjer, og mærket har desuden lanceret brintdrevne personbiler.
Men ingen af disse fremdriftsformer kommer vi til at se i deres varebiler. Her satser koncernen på ren el-drift. Naturgas-drevne biler er heller ikke med i overvejelserne.
Årsagen til dette er i følge Toyota, at efterspørgslen i markedet ligger på el-drevne varebiler til bydistribution.
Den første el-drevne varebil bliver ProAce, der fra næste år indsættes på det norske og det hollandske marked. Disse er de højest prioriterede markeder for Toyota. Danmark er et såkaldt “get ready marked” sammen med blandt andre England, Tyskland og Sverige.
Induktiv opladning
ProAce City skal fremstilles på PSA’s samlebånd i Vigo i Spanien. Her fremstilles også søsterbilerne Peugeot Partner og Citroën Berlingo – og desuden Opel Combo som det fjerde kløverblad.
Som sine søskende kan ProAce City rumme to Europaller og laste op til 1000 kg. Den vil blive tilbudt med blandt andet induktiv opladning af mobiltelefonen og en indikator for overlæs.
El-udgaven får tilnavnet “Electric”, og den får samme fysiske fremtoning udadtil som den fossile udgave. Eneste synlige forskel er dækslet til ladestikket og selvfølgelig fraværet af udstødningsrøret.
På pressemødet var der en del interesse for specifikationer som rækkevidde, batterikapacitet og ladekapacitet, men Toyota holder foreløbig kortene tæt til kroppen.
Om der kommer hurtigladning til ProAce City fik vi således ikke at vide – kun at dette overvejes.