Ny Opel Combo lider ingen overlast

Alarm mod overlæs, varme i rattet og mulighed for op til 19 assistentsystemer. Vi har været i Rüsselsheim for at prøvekøre den nye Opel Combo, som synker lidt på ét punkt, men hæver sig ganske godt op på andre områder.
Opel Combo Cargo kommer til Danmark i januar med både diesel og benzin i programmet
Opel Combo Cargo kommer til Danmark i januar med både diesel og benzin i programmet

Kun tre kilometer fra selveste Adam Opels barndomshjem sad vi bag rattet i en Opel, der er produceret på et fransk-ejet samlebånd. Man kan spekulere over, om gamle Adam ville billige al den hårde plast, der er kommet ind i kabinen. Vi synes ikke, dette er særligt klædeligt for en Opel.

Gennem tiden har vi været vant til at se Opel glatte sin kærlige hånd ud over Combo-modellen og efterlade et indtryk af lidt ekstra kvalitet i forhold til konkurrenterne. Måske ikke så meget med forgængeren, der var en klon af Fiat Doblo, men vi så det i bilens første tre generationer, hvor Combo mest var sin egen.

Nu er bilen et PSA-produkt og som sådan en del af et trekløver med Peugeot Partner som blad 1 og Citroën Berlingo som blad 2. Vores første indtryk er, at bilen er ganske godt udtænkt, og at Opel nok skal komme tørskoet i land.

På et nyt niveau

Vi får ikke det opelske lækkerheds-touch, men vi får en Opel-varebil, der kommer op på et nyt niveau med hensyn til komfort og sikkerhed. Som sine søskende har den en alarm mod overlæs.

Opel anfører, at dette er en ‘industry first’. On-board-systemer til de luftaffjedrede lastbiler har man kunnet få i en del år, men efter hvad vi ved ikke til varebiler. Så her er PSA ude med et rigtig godt – og tiltrængt – initiativ.

Systemet til Combo består af fire sensorer – en til hvert hjul. En lampe i instrumentbrættet lyser hvidt, når vægten nærmer sig 80 procent af den tilladte maksimale last. Og hvis vægten overstiger den tilladte vægt, lyser lampen orange.

Let duvende køreegenskaber

Vores testbil er en udgave med 1,5-liters dieselmotor. Det er PSA’s nyslebne Euro 6.2-maskine. Vi testede udgaven med 130 HK og 300 Nm ved 1750 o/m. Omme i lasten har vi 250 kg.

Motoren arbejder behageligt afdæmpet ved alle hastigheder op til 130 km/t. Men Combo er selvfølgelig ikke noget aerodynamisk projektil, så vindstøjen begynder at tage over, når man er ved at blive interessant for politiets fartkontrol.

Motoren er arbejdsom, men ikke noget kraftværk, og dermed passer den ganske godt sammen med de let duvende køreegenskaber. Gearskiftet er okay uden dog at komme særligt langt opad lækkerheds-skalaen.

Alle de praktiske ting ved bilen virker umiddelbart ganske godt udtænkt. Nyttelasten er helt op til et tons, volumen er op til 4,4 kubikmeter, og den største lastflade er 3,44 meter. Skydedøren og bagdørene er nemme og behagelige at betjene.

Tilbehør som taglem til stigen og en åbning i adskillelsen til lastrummet er gode detaljer. Det samme er muligheden for at få fire ekstra surrekroge midt i varerummets højde.

Op til 19 assistentsystemer

Vi kan også glæde os over muligheden for at få varme i rattet og klimaanlæg med to zoner. Og på sikkerhedssiden begynder vi at ane lys for enden af tunnelen, hvor varebilernes sikkerhed bliver taget lige så alvorligt som personbilernes.

Combo kan nemlig fås med op til 19 assistentsystemer. Disse inkluderer automatisk nødbremse, linjevogter, automatisk hastighedstilpasning, skiltegenkendelse og træthedsalarm.

Combo Cargo kommer til Danmark i januar, men når den står i udstillingsvinduet vil det være slut med Opel-importen, som den ser ud i dag. Fra 1. november skal importen nemlig varetages af Interdan-koncernen.

En adskillelse i skillerummet gør det muligt at fragte lange genstande
En adskillelse i skillerummet gør det muligt at fragte lange genstande
Hård plast over alt, men mulighed for 8 tommers trykfølsom skærm og et hav af udstyr
Hård plast over alt, men mulighed for 8 tommers trykfølsom skærm og et hav af udstyr
To europaller - det er slet ikke så ringe i denne bilklasse
To europaller – det er slet ikke så ringe i denne bilklasse
Vi testkørte Combo med en ballast på 250 kg. Bilens nyttelast er op til 1000 kg
Vi testkørte Combo med en ballast på 250 kg. Bilens nyttelast er op til 1000 kg
Sådanne rum kan der ikke være for mange af
Sådanne rum kan der ikke være for mange af
Assymmetriske, sidehængslede bagdøre - det er klassisk og velfungerende
Assymmetriske, sidehængslede bagdøre – det er klassisk og velfungerende

Relateret indhold