Intelligente dæk til flådeejerne

Sensorer i ny type dæk sender real time-data om tryk, slid, belastning og temperatur.
Michelin har bygget en række sensorer ind i dækket. Her ses den kendte lufttryksensor, der er den del af TPMS.
Michelin har bygget en række sensorer ind i dækket. Her ses den kendte lufttryksensor, der er den del af TPMS.

Goodyear har fremstillet en prototype på et dæk, der er i stand til løbende at afgive informationer om sin tilstand. Vi kender allerede systemet TPMS, som overvåger dæktrykket, men Goodyear har indbygget sensorer, som foruden dæktryk registrerer dækkets temperatur og slidbanens tykkelse.

Pirelli har udviklet et lignende dæk, som foruden tryk, temperatur og slid kan holde øje med dækkets belastning – dvs den kraft, som køretøjets vægt lægger på dækket. Denne information kan bl.a. bruges til en mere præcis vurdering af den tilbageværende rækkevidde i en el-dreven bil.

Dataene sendes ud i skyen

Informationerne sendes ud i skyen og modtages af flådeoperatøren via en mobil-app. Dækket kommunikerer i real time, så operatøren hele tiden kan følge dækkets tilstand.

Operatøren kan dermed bedre planlægge det optimale tidspunkt for udskiftning af dækkene. Det kan f.eks. betyde noget for dækøkonomien, at man lade dækkene køre længere ned mod slidgrænsen.

Fordele for både økonomi og sikkerhed

Prototyperne fra Goodyear og Pirelli vises i disse dage på biludstillingen i Geneve. Goodyear forestiller sig, at det intelligente dæk vil kunne gøre det muligt for flådeoperatøren at være mere proaktiv, når det gælder om at holde dækkene vedlige.

Ifølge de to dækproducenter skulle de intelligente dæk også kunne gøre førerassistent-systemer mere effektive. Og Goodyear fortæller, at sensorerne i én bil også kan kommunikere med sensorerne i en anden bil. Dermed kan bilerne advare hinanden om f.eks. huller i vejene og glat føre.

Prototyperne er så langt i udviklingen, at de forventes introduceret i slutningen af året – til såvel elektriske som konventionelle biler.

Relateret indhold