Fire stjerner til årets varebiler

PSA-trioen Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo høstede fire ud af fem mulige stjerner, da de mødte muren hos crashtest-instituttet EuroNcap.
Peugeot Rifter efter mødet med barrieren i fuld bredde.
Peugeot Rifter efter mødet med barrieren i fuld bredde.

Desværre er det ikke så ofte, at vi ser crashtest-resultater af varebiler fra EuroNcap. Det skyldes, at instituttet kun tester personbiler. Men nogle gange fås en model som både vare- og personbil. Som f.eks. Peugeot Rifter, Citroën Berlingo og Opel Combo.

Peugeot Rifter hedder som varebil Partner, og den lagde krop til crash-testen. Berlingo og Combo kunne blive hjemme, da de er teknisk set identiske med Rifter.

Forventninger var skruet lidt i vejret, da de tre biler i september blev valgt som International Van of the Year 2019 ved biludstillingen IAA i Hannover. Det blev dog ikke til de maksimale fem stjerner, men hæderlige fire stjerner.

Samme resultat opnåede i øvrigt konkurrenten Ford Transit Connect, da den tidligere på året var igennem testen.

Frontal-kollision trak ned

At årets varebiler ikke nåede de fem stjerner skyldes bl.a. resultatet af den frontal-kollision, hvor bilen mødte barrieren i fuld bredde. Her var der kun marginal beskyttelse af dukkens bryst- og nakkeregion, og det trækker ned. Til gengæld var der god beskyttelse til alle andre kritiske områder af dukkens krop.

I mødet med den forskudte barriere forblev kabinen stabil, og der var god beskyttelse til såvel fører- som passagerdukkens knæ og lår.

I sidekollisions-testen var der god beskyttelse til alle kritiske områder af kroppen, og Rifter scorede derfor maksimum-point i denne test. Også i den endnu mere krævende pæletest viste bilen gode takter. Der var tilstrækkelig god beskyttelse af brystregionen og god beskyttelse til alle de andre områder.

Effektiv mod piskesmæld

Testen af forsæderne og nakkestøtterne viste, at bilen yder god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra. Den standard-monterede automatiske nødbremse (AEB) blev testet med karakteren god ved lav hastighed, hvor netop de fleste piskesmældsskader opstår.

I fodgængerbeskyttelse scorede bilen 24,7 ud af 36 mulige point. A-stolperne og underkanten af forruden er ikke fodgængervenlige. Det er til gengæld kofangeren i mødet med fodgængeres ben og hofteregion.

Nødbremse under gennemsnittet

AEB-systemet gjorde en god figur i nogle af testene mod fodgængere, men præsterede overordnet kun lige akkurat godt nok. Systemet reagerer således slet ikke på de hurtigere bløde trafikanter som f.eks. cyklister.

Du kan læse hele testrapporten her.

En video af crashtesten kan ses her.

Rifter klarede sig godt i pæletesten.
Rifter klarede sig godt i pæletesten.
Efter mødet med pælen.
Efter mødet med pælen.
Bilen scorede maksimumpoint i sidekollisionstesten.
Bilen scorede maksimumpoint i sidekollisionstesten.

Relateret indhold