Europa-Kommissionen har godkendt modellen for offentlig finansiering af den faste vej- og jernbaneforbindelse over Femern Bælt mellem Danmark og Tyskland, finder den i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler.
– Den faste forbindelse over Femern Bælt vil gøre rejsetiden mellem Tyskland og den østlige del af Danmark og de andre nordiske lande langt korter. Det er til gavn for både befolkningen og økonomien. Derfor er jeg meget glad for, at vi i dag har godkendt den offentlige finansiering af projektet efter EU’s statsstøtteregler, siger EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.
Derfor er jeg meget glad for, at vi i dag har godkendt den offentlige finansiering af projektet efter EU’s statsstøtteregler.
Margrethe Vestager EU’s konkurrencekommissær
Den faste forbindelse over Femern Bælt er et nøgleelement i færdiggørelsen af den vigtigste Nord-Syd rute, der forbinder Centraleuropa og de nordiske lande.
Den finansieringsmodel, Danmark har anmeldt, indebærer offentlig støtte til projektering, anlæg og drift af den faste vej- og jernbaneforbindelse og vej- og jernbanelandanlæggene i Danmark. Hele projektet anslås at komme til at koste i alt 64,4 milliarder kroner, hvoraf en del finansieres af EU.