I morgen torsdag 10. april finder Trafiksikkerhedsmessen sted for tredje gang. I år er arrangementet henlagt til Lokomotivværkstedet i København, og bag messen står brancheforeningen Sikre Veje.
På programmet er en lang stribe af virksomheder, som leverer ydelser og produkter til vejbranchen, og de håndgribelige løsninger bliver suppleret af faglige indlæg og seminarer.
Messen henvender sig således til både beslutningstagere og brancheleverandører, samt de fagfolk som dagligt er i gang med at anlægge eller reparere eksisterende vejanlæg. Erfaringer mødes, netværk udbygges og forhåbentlig giver ny viden og indsigt en øget sikkerhed i trafikken – både for fagfolk og brugere.
50 øre om dagen i ti år
Vejenes generelle tilstand i de danske kommuner er et evigt tilbagevendende debatemne, og området kan næppe undgås at blive diskuteret på morgendagens messe.
Ikke mindst i betragtning af, at den rådgivende ingeniørvirksomhed Grontmij forleden på sin hjemmeside præsenterede en ny rapport omkring det kommunale efterslæb.
“Fjern efterslæbet på vejene for 50 øre om dagen” lød overskriften på rapporten, hvor Grontmij har undersøgt de danske veje og giver et konkret bud på en investering, som kan fjerne efterslæbet på 3,5 mia. kr. engang for alle.
“Jo før der handles, jo billigere bliver det for kommunerne”, konkluderer rapporten.
– En sjettedel af alle kommunale veje har passeret grænsen, hvor de er uforholdsmæssigt dyre at vedligeholde. Og hvis vi bare fortsætter som hidtil, vil en tredjedel af vejene have passeret denne grænse om ti år. Den gode nyhed er, at det kun vil koste hver dansker 50 øre om dagen i 10 år at bringe tilstanden af samtlige veje op på et acceptabelt niveau, siger markedschef Bjarne Bylov Jensen, fra Grontmij Pavement Consultants, der har stået bag beregningerne om de danske kommuneveje.
Tænk langsigtet
Grontmij har udvalgt 11 kommuner som vejmæssigt og geografisk udgør et repræsentativt udsnit af de danske kommuner. Ud fra vedligeholdelsesbudgetter og viden om vejenes opbygning, trafik mv. har Grontmij beregnet tilstanden ved forskellige budgetscenarier. Selv hvis de nuværende budgetter sættes op med 30 procent, vil antallet af veje under et acceptabelt niveau udgøre mere end en femtedel af det kommunale vejnet i 2024.
– Allerede nu skal der investeres i de danske veje, hvis de 11.000 km veje, der har passeret grænsen for uacceptabel stand, skal bringes op til et acceptabelt niveau. Jeg opfordrer de danske kommuner til at se det i et mere langtrækkende perspektiv. Det er den klogeste løsning for borgerne og skatteyderne, siger Bjarne Bylov Jensen.
Trafiksikkerhedsmessen er åben fra kl. 9-00-16.00.