Bygge- og renoveringslysten hos danskerne har i de seneste år været høj og efterspørgslen på byggematerialer stor. Det kan man i den grad mærke hos trævirksomheden Keflico, hvis omsætning lander på 431 millioner kroner i årsregnskabet for 2021, hvilket giver en toplinjevækst på 28 % sammenlignet med forrige regnskabsår. Samtidig er indtjeningen steget med hele 167 % – fra 12,3 millioner kroner i 2020 til 32,9 millioner kroner i 2021.
Adm. direktør Mads Stenstrop kan se tilbage på et år, hvor virksomheden som mange andre har kæmpet med udfordringer i forhold til forsyning og fragt og med store udsving i priserne hele vejen rundt.
– Men med et stærkt fundament og en målrettet indsats er vi lykkedes med at skalere forretningen. Samtidig med, at vi har haft et stort fokus på driften, er vi også nået i mål med en stor del af de udviklingsprojekter, vi havde som målsætning for 2021. Den succes skyldes selvfølgelig flere forskellige faktorer, men særligt en helt ekstraordinær indsats og omstillingsparathed fra alle medarbejdere i en tid, hvor det virkelig har været krævet.
For andet år i træk får medarbejderne del i det overskud, de selv har været med til at skabe. Det betyder, at virksomheden fordeler 2,2 millioner kroner blandt virksomhedens 53 medarbejdere svarende til en ekstra månedsløn for alle.
– Vi valgte ved årets begyndelse af indføre en fælles overskudsdeling for 2021, så medarbejderne også får del i den store værdi, som indsatsen resulterer i. Det er en holdindsats, og det skal også komme til udtryk, når regnskabet gøres op. Derfor har alle medarbejdere i Keflico modtaget en ekstra månedsløn som tak for den imponerende indsats i 2021, lyder det fra Mads Stenstrop.
Markedet efterspørger mere bæredygtigt træ
I de seneste år har bæredygtige byggematerialer som træ været i ekstrem høj kurs både i ind- og udland. Det har sat et yderligere pres på hele forsyningskæden, der har været hårdt ramt af vareknaphed, store prisudsving og fragtudfordringer. Særligt har Keflico oplevet en stigende interesse for produkter, der er bæredygtighedscertificeret, hvilket også er en del af forklaringen bag det positive resultat.
– Vi har i en årrække arbejdet med, at en stadig stigende del af vores salg skal komme fra produkter, der er bæredygtighedscertificeret. I et marked, som det vi navigerer i nu, men faktisk også hele det sidste år, kan det være vanskeligt at skaffe de varer, som både vi og markedet efterspørger. Derfor er det også ekstra glædeligt, at vi ikke kun har fastholdt, men også hævet vores salg af bæredygtighedscertificerede produkter betragteligt. Vi kom således ud af 2021, hvor hele 76,8 % af vores samlede handel kom fra certificerede produkter. Det er næsten 10 procentpoint mere end i året forinden, fortæller kommerciel direktør i Keflico, Camilla Hyldgaard Thomsen
Nyt onlineunivers af træprodukter
Den høje aktivitet i markedet er fortsat i årets første måneder – og det samme er udviklingen internt i virksomheden. Det får Keflico til at se positivt på fremtiden, hvor virksomheden i det kommende år vil gå i markedet med nye initiativer, der skal være med til at fremme mere bæredygtig brug af træ.
– Vi har en klar strategi for, hvor vi gerne vil hen – og vi har allerede arbejdet intensivt på flere ting for at komme derhen. Bæredygtighed kommer derfor naturligvis også til at fylde en hel del i fremtiden, men det gør det digitale også. Det skal gerne gå hånd i hånd. Vi oplever, at det er blevet for nemt at tale om bæredygtighed, når produktet er træ. Derfor håber vi også på, at vores positive udvikling forhåbentlig kommer til at rykke en smule på markedet generelt set, siger Camilla Hyldgaard Thomsen.
Hun tilføjer:
– Helt konkret vil vi åbne op for vores nye onlineunivers af træprodukter, hvor der kan handles med træ, findes inspiration til byggeri i træ og et helt vidensunivers omkring brugen af træ. Vi vil fortsætte vores interne arbejde med konstant at optimere vores processer og strukturer. Og sidst, men ikke mindst, vil vi hæve vores certificeringsandel samt viderebygge på nogle af vores forskellige bæredygtighedsinitiativer som eksempelvis ‘An Amazon Initiative’, som vi gik ud med sidste år sammen med en række af de toneangivende trævirksomheder i Europa – alene med det formål at fremme en mere bæredygtig udvikling i Amazonas-regnskoven.