Femern-forbindelsen er blevet langt dyrere end forventet, og derfor ønsker det tyske statsrevisorat, Bundesrechnungshof, i Bonn nu, at aftalen om forbindelsen mellem Tyskland og Danmark genforhandles. Det skriver Jyllands-Posten.
Aftalen blev oprindeligt indgået i 2008, men de tyske statsrevisorer vil nu bede det tyske transportministerium undersøge, om det er muligt at genforhandle aftalen, fordi de tyske udgifter er steget betragteligt siden da, samt fordi der er indløbet mange protester fra tyskere, som ikke ønsker forbindelsen.
Kæmpe stigning i udgifterne
De tyske udgifter var oprindeligt budgetteret til 800 millioner euro, men er i dag vokset til 2,2 milliarder euro – en stigning på 175 procent.
I en endnu ikke offentliggjort rapport, som citeres af tv-stationen NDR, anfører statsrevisorerne desuden, at de 2,2 milliarder euro formentlig heller ikke vil være nok, fordi planlægningen af de tyske jernbane- og vejforbindelser ved Femern fortsat ikke er afsluttet.
Sagen skal nu for forbundsdagens budgetkontroludvalg i Berlin i slutningen af marts. Her er den Femern-kritiske socialdemokrat Bettina Hagedorn formand. Hun deltog for nylig i et pressemøde i København arrangeret af den tyske miljøorganisation Nabu, der ligesom Hagedorn kæmper mod Femern-forbindelsen.
Også på dansk side er der problemer med projektet, som ser ud til at blive væsentligt dyrere end oprindeligt budgetteret.
Femern-forbindelsen er endnu ikke politisk vedtaget.