Tilstandsrapporter: Sass Larsen fastholder lovforslag

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil holde øje med om fjernelse af maksimalpriser for tilstandsrapporter mod forventning måtte vise sig at medføre, at priserne vil stige til skade for forbrugerne.
Frie Uafhængige Byggesagkyndige og Energikonsulenter (FUBE) har kritiseret regeringens lovforslag om "ændring af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom". Foto: Colourbox.
Frie Uafhængige Byggesagkyndige og Energikonsulenter (FUBE) har kritiseret regeringens lovforslag om "ændring af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom". Foto: Colourbox.

Som tidligere nævnt i Dagens Byggeri har Frie Uafhængige Byggesagkyndige og Energikonsulenter (FUBE) kritiseret regeringens lovforslag om “ændring af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom”.

Men erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) afviser kritikken og peger blandt andet på, at FUBE støtter ophævelsen af maksimalpriserne for tilstandsrapporter og elinstallationsrapporter.

Han erkender dog samtidig, at FUBE påpeger, at lovforslaget ikke tager hensyn til, at en stor del af rapporterne bestilles via samarbejdsaftaler mellem ejendomsmæglerne, forsikringsselskaberne og de bygningssagkyndige.

Risiko

FUBE mener, at en ophævelse af maksimalpriserne vil medføre en risiko for, at priserne på rapporterne vil stige og foreslår derfor, at muligheden for at ejendomsmægleren på sælgers vegne kan rekvirere rapporter via et samarbejdende forsikringsselskab ophæves, og at der samtidig indføres forbud mod mellemmænd.

FUBE advarer samtidig mod, at konkurrencen på huseftersynsmarkedet i praksis er sat ud af spil, fordi de fleste opgaver går til få, større virksomheder, der samarbejder med forsikringsselskaberne.

Men ministeren slår fast, at der siden 2006 har været et forbud i Ejendomsmæglerloven mod, at ejendomsmægleren på sælgers vegne rekvirerer en tilstands- eller elinstallationsrapport.

Kritik

Forbuddet blev indsat på baggrund af kritik, der i efteråret 2003 blev rettet mod huseftersynsordningen, hvor ejendomsmægleren bestilte tilstandsrapporter hos konkrete bygningssagkyndige, som udfærdigede ikke-retvisende tilstandsrapporter, de såkaldte “lyserøde” tilstandsrapporter. De præsenterede ofte huset i bedre stand, end det egentlig var, hvilket gjorde huset nemmere at sælge for ejendomsmægleren:

– Ejendomsmægleren må derfor ikke på sælgers vegne indgå aftale om rekvirering af tilstandsrapporter. Ejendomsmægleren må desuden heller ikke henvise sælger til konkrete bygningssagkyndige eller virksomheder. Det følger dog af de såkaldte bestillerregler, at ejendomsmægleren efter aftale med sælger kan rekvirere for eksempel en tilstandsrapport hos et forsikringsselskab, der udbyder ejerskifteforsikringer, under forudsætning af, at ejendomsmægleren ikke har indflydelse på, hvem forsikringsselskabet har valgt til at udføre opgaven, oplyser ministren.

Ingen indflydelse

Han mener på den baggrund ikke, at en ophævelse af maksimalpriser får indflydelse på bestillerreglerne. Han henviser til, at når en ejendomsmægler kan rekvirere tilstandsrapport og elinstallationsrapport via et forsikringsselskab, sikrer det, at ejendomsmægleren ikke har indflydelse på valg af bygningssagkyndig, elinstallatørvirksomhed eller på rapportens kvalitet:

– Det ses ikke at have sammenhæng med prisen på opgaven. Det står i øvrigt altid forbrugeren frit for selv at vælge en bygningssagkyndig eller installationsvirksomhed. Jeg mener derfor ikke, at der er grundlag for at ændre på bestillerreglerne, siger erhvervs- og vækstministeren.

Normerende effekt

Han påpeger, at forslaget om afskaffelse af maksimalprisregulering har til formål at “reducere den reguleringsmæssige kompleksitet” for de virksomheder, som leverer ydelsen og give de byggesagkyndige og elinstallatørvirksomhederne øget fleksibilitet i prisfastsættelsen af deres ydelser:

– Samtidig har maksimalpriser alt andet lige en normerende effekt for prisdannelsen på et marked. Det betyder, at flere udbydere, end hvad der er tilfældet under fri konkurrence, vil tage en pris svarende til maksimalpriserne. Det kan føre til, at forbrugerne betaler en overpris for ydelserne.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er løbende opmærksom på, om der er brancher, som bør underkastes et ekstra eftersyn, så hvis fjernelse af maksimalpriser mod forventning måtte vise sig at medføre, at priserne for henholdsvis tilstands- og elinstallationsrapporter vil stige til skade for forbrugerne, og der i øvrigt er indikationer på overtrædelse af Konkurrenceloven, vil det naturligvis indgå i styrelsens overvejelser, om et ekstra eftersyn af denne branche skal prioriteres, slutter Henrik Sass Larsen.

Han lover, at der løbende bliver fulgt med i, om der sker en ændring/udvikling i, hvordan tilstands-rapporter rekvireres. Samtidig vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen følge prisudviklingen på markedet og har mulighed for at gribe ind, hvis det skulle vise sig nødvendigt.

Relateret indhold