Stress udviklede byggevirksomhed

Da to medarbejdere i Brdr. Pedersen gik ned med stress, tog ledelsesteamet fat på at forbedre arbejdsgangene i hele virksomheden. En antropolog blev ansat, og det har løftet produktionen.
Antropolog Maja Nielsen er blevet ansat i byggevirksomheden Brd. Pedersen A/S fra Nr. Alslev på Falster.
Antropolog Maja Nielsen er blevet ansat i byggevirksomheden Brd. Pedersen A/S fra Nr. Alslev på Falster.

Om virksomheden

  • Brdr. Pedersen i Nr. Alslev på Falster.
  • Stiftet i 2002.
  • Hoved- og totalentrepriser samt egenproduktion inden for fagene jord, kloak, beton, murer og tømrer.
  • Årlig omsætning 150 mio. kr.
  • Ansatte: 15 funktionærer og 25 timelønnede.

Når antropolog Maja Nielsen drager ud med hjelm og solidt fodtøj, så er det ikke for at studere folkeslag i troperne, som nogle af hendes fagfæller på universiteterne. Når hun dukker op, er det på de pladser, som Brdr. Pedersen på Falster står for. Målet er at forbedre arbejdsgangene i byggevirksomheden.

– Hvis jeg i et byggeprojekt til 100 millioner kroner kan skabe effektiviseringer for en procent ved at skabe bedre arbejdsgange og dialog mellem ledelse og medarbejdere, så er det vel sund business, fortæller antropolog Maja Nielsen, der for et år siden blev ansat som ‘forandringsagent’ hos Brdr. Pedersen.

Hvis vi løbende flytter os og bliver to procent bedre, så er det godt givet ud, hvis en akademiker kan skubbe os den rigtige vej.

Projektchef Steffen Andersen Brdr. Pedersen

Stor udfordring

For ledelsen i Brdr. Pedersen har vejen hen til at ansætte en højtlønnet akademiker været knyttet tæt til to store udfordringer.

– Den ene udfordring er, at konkurrencen er benhård. Det andet er at få medarbejderne til at arbejde så selvstændigt og helhedsorienteret, at det giver bedre resultater og gør os mere konkurrencedygtige, siger projektchef Steffen Andersen, Brdr. Pedersen.

Maja Nielsen er den første akademiker i virksomheden, som ikke er ingeniør. De fleste andre medarbejdere er kontorfolk og faglærte.

– En vigtig opgave for mig er at tage ud på pladserne for at finde ud af, hvad der går galt, og hvordan vi kan justere på procedurerne, så de gode ting kommer frem. Og jeg er samtidig den, der venligt, men bestemt råber op, så ledelsen gennemfører de beslutninger, som de selv har truffet, forklarer Maja Nielsen.

Plan samler ikke støv

Inden Maja Nielsen blev ansat, havde ledelsesteamet i nogen tid overvejet, hvordan de kunne få medarbejderne til at tage et større ejerskab for opgaverne. Og da to medarbejdere blev sygemeldt med stress, blev det startskuddet til en procesplan for alle byggeopgaver i virksomheden.

– Vi fik udarbejdet en procesplan med hjælp fra en konsulent fra det offentlige. Men man kan jo lave nok så mange fine planer og modeller, der står i et hjørne og ikke bliver brugt. Derfor tog vi – lidt tøvende – i mod rådet om ansætte en akademiker til at få planen implementeret og brugt i hverdagen, husker Steffen Andersen.

Valget faldt på antropolog Maja Nielsen, der i første omgang blev ansat med støtte fra det offentlige. Hun havde ingen erfaring fra byggebranchen, men en lang uddannelse i at studere, hvordan grupper af mennesker fungerer og har det sammen. Den viden bruger hun dagligt.

En der tør

Hos Steffen Andersen er der ingen tvivl om den værdi, det har givet at ansætte den universitetsuddannede Maja Nielsen.

– Vi har ikke i kroner og ører regnet på, hvad det har givet at få en ind, der ser tingene på en helt anden måde. En, der tør stille spørgsmålstegn ved det, der altid har været på en bestemt måde. Men hvis vi løbende flytter os og bliver to procent bedre, så er det godt givet ud, hvis en akademiker kan skubbe os den rigtige vej, slutter han.

Hvis du driver en mindre virksomhed og er i tvivl om, hvornår det kan betale sig at ansætte en akademiker, så kontakt din brancheorganisation eller chefkonsulent Ulla Grymer hos Djøf.

Brdr. Pedersen har for nylig afleveret den nye arena i Næstved.
Brdr. Pedersen har for nylig afleveret den nye arena i Næstved.

Relateret indhold