Det er den grønne strategi, der giver sorte tal på bundlinjen hos Eurotag Danmark. Den Aarhus-baserede virksomhed solgte i 2014 64 procent flere kvadratmeter tagpap sammenlignet med 2013. Det gav en vækst i omsætningen på 31 procent i samme periode, og væksten er fortsat i 2015. Her har Eurotag solgt 25 procent flere kvadratmeter tagpap sammenlignet med samme kvartal sidste år. Årets resultat før skat blev i 2014 på 900.000 kroner mod et underskud på knap 1,3 millioner kroner året før.
Eurotag Danmark er leverandør af Derbigum, der er verdens eneste cradle to cradle-certificerede tagpapprodukt, og hos Eurotag er man sikker på, at grønt byggeri sætter sit præg på regnskaberne. Og adm. direktør Peter Kranz er ikke et sekund i tvivl om, at branchens væsentligste konkurrenceparametre i fremtiden bliver bæredygtighed, klima, miljø og energi.
Når økonomien bliver cirkulær, stopper værdiskabelsen på produktsiden i princippet aldrig.
Peter Kranz Adm. direktør, Eurotag Danmark
– I takt med stigende politiske krav til genanvendelighed og miljøvenlig produktion vokser efterspørgslen også efter byggematerialer, der minimerer det miljømæssige fodaftryk og ligeledes giver plus i det grønne regnskab. Samtidig har både bygherrer, projekterende og rådgivere i stigende grad fået øjnene op for, at de politiske mål om energibesparelser og CO2-reduktion i 2020 næppe kan realiseres uden en anderledes og langsigtet økonomisk tankegang, siger Peter Kranz i en pressemeddelelse.
Grønne satsninger bærer frugt
Hos Eurotag Danmark er bæredygtighed i form af såkaldt cirkulær økonomi baseret på cradle to cradle-tankegangen blevet en lukrativ forretningsmodel, hvis potentiale endnu kun er ved at blive udfoldet. Leverandøren har således løbende videreudviklet den grønne profil med en række forretningsinitiativer, der alle har til formål at gøre op med faktorer som kort levetid, høje driftsomkostninger og spild.
Senest har Eurotag Danmark udviklet et nyt returneringssystem. Systemet går ud på, at de cirka 30 lokale tagpapentreprenører opsamler det fraskårne tagpapmateriale, som efterfølgende afhentes og sendes til fabrikken i Belgien, hvor det bearbejdes og anvendes i produktionen af ny bæredygtig tagpap. Sammen med projektets rådgivende part, Cowi, har man fået udarbejdet en beregning, der dokumenterer, at der er grøn økonomi i returneringssystemet, og resultatet er systematisk genbrug af tonsvis af tagpap-rester.
Fordele for hele leverancekæden
– Vi høster nu frugterne af flere års bæredygtig satsning, der blandt andet indebærer, at vi har implementeret cradle to cradle-tankegangen i alle led af vores forretning. Det betyder kort fortalt, at alle materialer recirkuleres, så intet går til spilde eller smides væk. Denne tankegang kommer alle til gode, fordi vi sparer energi og ressourcer, samtidig med at vi leverer højere værdi i slutproduktet, siger Peter Kranz og fortsætter:
– Når økonomien bliver cirkulær, stopper værdiskabelsen på produktsiden i princippet aldrig. Gamle og udslidte materialer og spild fra produktionen bliver værdifulde ressourcer, der kan anvendes i ny produktion igen og igen. Der er et stort forretningsmæssigt potentiale i at producere på denne måde.