Entreprenørvirksomheden STB BYG fortsætter med sorte tal på bundlinjen. Men det er også det mest positive, der er at sige om seneste regnskabsår.
Omsætningen er braget ned – fra 372 millioner kroner i 2019 til nu 158 millioner. Samtidig er resultatet før skat cirka halveret fra 5,4 millioner til 2,7 millioner.
Det skyldes, at virksomheden gennem det seneste år bevidst har arbejdet med en lavere volumen, med det formål at give plads og rum til et generationsskifte, fortæller ejer og nu forhenværende administrerende direktør Jens Winther.
– Det er et tilfredsstillende resultat set i lyset at den strategiske prioritering vi har haft. Vi har det seneste år brugt betydelige ressourcer på at skabe det helt rigtige fundament for fremtiden. Det har været en sund proces for virksomheden, og en grundlæggende parameter for gennemførelsen af generationsskiftet. Vi er nu der, hvor jeg med ro i maven har overdraget stafetten som administrerende direktør til Jan Boendorf Madsen.
Allerede i maj overdrog Jens Winther ledelsesansvaret til Jan Boendorf Madsen, som de første seks måneder af sin ansættelse har fungeret som økonomidirektør i virksomheden.
Fundament til fremtiden
Sammen med den øvrige ledergruppe skal fokus fremover rettes mod implementering af en forretningsmodellen, der tager udgangspunkt i virksomhedens egne kernekompetencer.
Målet er at sikre kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere en god oplevelse med STB Byg. Jan Boendorf Madsen uddyber:
– Jeg ser et stort potentiale i STB-forretningen og det fundament, som virksomheden bygger på. Vi er i dag klar til at håndtere en større volumen uden at gå på kompromis med hverken økonomi eller vores kunders- og samarbejdspartners tilfredshed. Rejsen er i gang, og vi vil allerede i indeværende år se en volumen og et resultat, der ligger et stykke over 2020 tallene, siger han.
Men man har ikke alt for travlt med at booste volumen i forretningen, understreger direktøren.
– Vi skynder os langsomt og har som første prioritet, at der er kvalitet i alle led. Organisationen skal kunne følge med, og det er helt afgørende i et marked, som det vi oplever lige nu. Vores ambition er, at vi på sigt kan håndtere en volumen på 500 millioner kroner, men det er ikke afgørende om det sker i 2022 eller 2023, runder han af.