Stationsprojekt kører af sporet

Den endelige liste over kommende projekter inden for infrastruktur findes ikke. Selv hvis den gjorde, ville Lauerbjerg station næppe være på.
I efteråret 2018 blev det besluttet at genåbne Laurbjerg Station, der blev lukket i 1982. Nu er beslutningen trukket tilbage igen. Stationen, som ligger cirka fire kilometer syd for Langå, bliver ikke genskabt. Det kan ikke svare sig, mener forligskreds-politikerne. Visualisering: Banedanmark.
I efteråret 2018 blev det besluttet at genåbne Laurbjerg Station, der blev lukket i 1982. Nu er beslutningen trukket tilbage igen. Stationen, som ligger cirka fire kilometer syd for Langå, bliver ikke genskabt. Det kan ikke svare sig, mener forligskreds-politikerne. Visualisering: Banedanmark.

Grundet ændringen i aftalekredsen bag aftalen om Bedre og billigere kollektiv trafik, hvor DF er trådt ud, har den resterende forligskreds (S, Ø, RV og SF) genbesøgt de planlagte projekter. Forligskredsen har på den baggrund besluttet, at der ikke skal bygges en station i Laurbjerg. Med beslutningen sparer forligskredsen 15 millioner kroner, som kan bruges på andre projekter.

Beregninger fra DTU viser nemlig, at etablering af en station i Laurbjerg kun vil medføre en meget lav nettotilvækst i antallet af togpassagerer i Danmark, ligesom stationen vil give en forlænget rejsetid for andre togpassagerer på strækningen. Forligskredsen har på den baggrund besluttet, at der ikke skal bygges en ny togstation ved Laurbjerg. Dermed bliver frigjort 15 millioner kroner, som kan bruges på andre projekter.

– Forligskredsen ønsker en så stærk og attraktiv kollektiv transport som muligt. Og i forligskredsen er vi kommet til den konklusion, at det lave antal passagerer, der forventes at bruge Laurbjerg Station, ikke kan retfærdiggøre anlægsomkostningen og den gene de resterende passagerer kommer til opleve med en længere rejsetid som følge af en station i Laurbjerg, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Relateret indhold