Med Tysklands økonomi og byggesektor i bakgear er flere års tilbagegang i det europæiske byggeri endt som den dybeste og længste nedgang siden 1990’erne.
Og det præger Stark Groups regnskabet for 2024/25, som netop er præsenteret.
Her kan læses, at vækstrejsen blev sat på pause med en omsætning på 7,8 mia. EUR (ca. 57,8 mia. DKK) og en justeret driftsindtjening på 369 mio. EUR (ca. 2,7 mia. DKK)
Sidste år øgede Stark Group igen omsætningen, mens indtjeningen tog et større fald.
Stark Group øger igen omsætningen, men indtjeningen tager større fald
I dette årsregnskab fastholdt koncernen sin underliggende driftsmargin og leverede en justeret driftsindtjening på 369 mio. EUR (ca. 2,7 mia. DKK).
Transformationsomkostninger på 81 mio. EUR (ca. 600 mio. DKK) i særligt virksomhedens seneste store opkøb i Storbritannien og dens digitale transformation påvirkede den rapporterede driftsindtjening, der endte på 288 mio. EUR (ca. 2,1 mia. DKK).
– I et normalt år ville vi ikke være tilfredse med vores resultat. Vi skal kunne vokse under alle markedsforhold, men udviklingen i Tyskland har skabt et historisk dyk i det europæiske byggeri, som ikke har set mage i 30 år, siger Group CEO Søren P. Olesen.
Stark-tiltag skal gøre det nemmere at bygge mere klimavenligt
– Vi har vundet markedsandele i alle markeder, og vi har fortsat vores accelererede indsats for at gøre virksomheden større og bedre. Det lykkes, og det er jeg tilfreds med. Som markederne vender tilbage fra negative væksttakter, skal vi også levere vækst og bedre indtjening, uddyber han.
I Norden, som er koncernens stærkeste og mest modne marked, voksede virksomhedens markedsandele, omsætning og indtjening.
– Markederne tester vores strategi og resiliens
Imens satte den tyske økonomi og byggeriet i bakgear, og samlet er aktiviteten i det tyske marked faldet med 25 % siden 2019, der var det seneste normale år.
Trods vundne markedsandele oplevede Stark Deutschland & Austria for andet år i træk tilbagegang i omsætning og indtjening.
I Storbritannien blev Stark Group i marts 2023 den andenstørste distributør af byggematerialer med opkøbet af Stark UK, der samtidig gjorde Stark Group en halv gang større målt på omsætning.
Den britiske virksomhed er i dag to år inde i en turnaround, hvor virksomheden investerer i at samle og forbedre trælaster i større enheder, optimere sin distribution og udvide sit varesortiment til professionelle håndværkere.
I året leverede Stark UK på sammenlignelig basis øget markedsandel, omsætningsvækst og forbedret indtjening.
HusCompagniet er udfordret på indtjeningen
– Markederne tester vores strategi og resiliens. Som virksomhed klarer vi os godt og vinder markedsandele, men vi ser en træghed i genopretningen af byggeriet i flere markeder. Vores styrke har været, at vi er geografisk spredt og har vundet markedsandele, uanset hvor hurtigt markederne er vendt.
– Vi har styrken til at investere i at gøre vores virksomhed større og bedre. Det spor fortsætter. Kernen i vores strategi er, at vi skal opnå et markant europæisk lederskab, hvor vi land for land skaber markedets bedste og største distributører af tunge byggematerialer. Det er vi lykkedes med i den seneste håndfuld år. Det seneste år har gjort os endnu mere klar til vækst, siger Søren P. Olesen.
I året forbedrede Stark Group sit frie cashflow med 81 mio. EUR (ca. 600 mio. DKK) til 140 mio. EUR (ca. 1 mia. DKK).
Nettoresultatet endte på -286 mio. EUR (ca. -2,1 mia. DKK). Resultatet var påvirket af afskrivninger, amortisering og renteudgifter, oplyses det.
