Stærkere kontrakter er en del af løsningen på byggebranchens udfordringer

Når rådgivere, entreprenører og bygherrer bliver uenige på byggeprojekter, er det fordi, man glemmer, at byggeprocessen handler om at skabe godt byggeri, mener Jan Mangelsen, Züblins projektdirektør på prestigeprojektet Blox.
Jan Mangelsen er Züblins projektdirektør på Blox-projektet. Foto: Kristian Troelsen.
Jan Mangelsen er Züblins projektdirektør på Blox-projektet. Foto: Kristian Troelsen.

– Hvis alle har det samme mål om at opføre den bedst mulige bygning, så er man nået et godt stykke af vejen. Men et af de aktuelle problemer i byggebranchen er, at man har for stort fokus på at placere ansvar for fejl frem for at løse dem. Det er en skam og unødvendigt. Den skandinaviske kultur, hvor man traditionelt lytter til hinanden og indgår kompromiser, giver gode muligheder for at opføre gode bygninger. Det handler om at gribe emnet an fra samme ståsted, siger Jan Mangelsen.

Han er Züblins projektdirektør på milliardprojektet Blox, der har Realdania som bygherre. Han følger debatten i den danske byggebranche omhandlende forholdet mellem rådgivere og bygherrer og ser stor værdi i en byggeproces, hvor konfliktniveauet holdes lavt. Det prøver han at efterleve i sit daglige arbejde.

Todelt kontrakt

Oprindeligt var det Pihl & Søn, der havde sikret sig opførelsen af Blox, men det kom en konkurs i august 2013 i vejen for, og så blev opførelsen overtaget af Züblin. Og ifølge Jan Mangelsen har brugen af en kontraktmodel med to stadier – en planlægnings- og en udførelsesfase – været et vigtigt element i at sikre de optimale forhold for opførelsen af det komplekse byggeri. Züblin kalder selv sin toleddede kontraktmodel for Teamconcept.

Planlægningsfasen tog otte måneder, og her analyserede Züblin bygbarheden grundigt, og samtidig blev tidsplanen og workflowet fastlagt, og til slut kunne Züblin præsentere bygherren for et endeligt tilbud efter at have fundet underentreprenører og fastlagt spillereglerne for byggeriet.

Stærkere kontrakter

– Havde vi ikke brugt den tid på at analysere byggeriet, var det formentlig blevet dyrere og mere usikkert. Vi har som entreprenør et stort ønske om at levere til tiden i den aftalte kvalitet, siger Jan Mangelsen, som synes, at two-stage-tendering, som den todelte kontraktmodel også kaldes, er en stærk model til at afprøve et kommende samarbejde.

– Stærkere kontrakter er en del af løsningen på byggebranchens udfordringer. Så opstår der ikke tvivl om, hvor tingene hører hjemme. Dermed får man også et fælles mål, og det er i bund og grund det, byggeprocessen handler om – at få opført den bedst mulige bygning. Her har vi med vores teamconcept et effektivt værktøj til at styre alle parter i den rigtige retning, siger Jan Mangelsen, som ikke ser nogen grunde til, at det eksisterende aftalesystem ikke kan revideres og gøres stærkere, hvis blot der er fælles interesse for det.

Dyre konflikter

Når Züblin har så stort fokus på at få indgået sine kontrakter på den rigtige måde, så bunder det i en erfaring om, at det er dyrt hele tiden at skulle løse konflikter. Desuden er konflikter på byggepladsen ikke befordrende for kvaliteten.

– Hvis alle parter lader være med automatisk at træffe beslutninger ud fra, hvad der er bedst for deres virksomhed, men i stedet tager udgangspunkt i, hvad der er bedst for projektet, så bliver gevinsten stor. Hvis alle har samme tilgang, så er der stor sandsynlighed for, at projektet ender som en succes. Men det betyder også, at man skal være villig til at indgå kompromiser. Der er en tendens til, at man peger fingre ad hinanden, når noget går galt på et byggeri, men den eneste måde, vi som entreprenør vinder på, er ved at holde fokus på projektet, og det samme, mener jeg, gælder for rådgivere og bygherrer, siger Jan Mangelsen og fortsætter:

– I komplekse projekter er det særligt vigtigt at få koordineret faglighederne. Men det kan selvfølgelig ikke undgås, at der er problemer, der skal fikses, og ansvar, der skal placeres, og der er det altafgørende, at kritikken bliver leveret på den rigtige måde. Målet er ikke at finde fejl, men at løse dem. Hvis man formår at snakke ordentligt om tingene, så er min erfaring, at der bliver kortere vej til at få folk til at tage medansvar for at finde en løsning. Det handler om at stole på sin egen evne til at kommunikere. Diskussion er en del af livet, og det skal man håndtere i byggeprocessen. Og erkende, at ingen – heller ikke en selv – er fejlfri. Vi skal være voksne nok til at finde løsninger uden om advokaterne, selv om det er svært helt at undgå, siger Jan Mangelsen.

Arkitekter skal have plads

I forbindelse med teamconcepts todelte kontraktmodel har Züblin også været involveret i ingeniørarbejdet på flere store projekter. Og ingeniører er ifølge Jan Mangelsen drevet af selve det at realisere et projekt. Men når det gælder arkitekterne, handler det om noget andet, og Jan Mangelsen lægger stor vægt på de kvaliteter, som arkitekterne tilfører de store projekter.

– Alle dygtige arkitekter har en designvision, som de er optaget af. De er overhovedet ikke optaget af rørføringer og lignende elementer. Det er vigtigt for os alle, at arkitekter vedbliver med at sætte barren højt og insisterer på at ville have høje lofter. Ellers kunne vi lige så godt bo i æsker. Vi skal lade arkitekterne tænke tankerne for huset, og så skal vi som entreprenører og ingeniører lytte og forstå deres mål med designet. Når vi er lykkedes med det, skal vi stå klar med folk, der kan lave alternative løsninger, der lever op til arkitekternes mål, men også rummer plads til rørene. For arkitekterne har det fint med, at man ændrer på designet, så længe det ikke går ud over deres vision, siger Jan Mangelsen.

Der ligger en toleddet kontrakt bag Züblins rolle som entreprenør på Blox. Foto: Kristian Troelsen.
Der ligger en toleddet kontrakt bag Züblins rolle som entreprenør på Blox. Foto: Kristian Troelsen.
God kommunikation og stærke aftaler er ifølge Züblin nogle af de vigtigste elementer i at skabe gode byggerier. Her taler Jan Mangelsen med kommunikationskoordinator hos Züblin, Mikkel Lindblad Szlavik. Foto: Kristian Troelsen.
God kommunikation og stærke aftaler er ifølge Züblin nogle af de vigtigste elementer i at skabe gode byggerier. Her taler Jan Mangelsen med kommunikationskoordinator hos Züblin, Mikkel Lindblad Szlavik. Foto: Kristian Troelsen.

Relateret indhold