Snyd med lønsedler, farligt arbejdsmiljø, dobbelt bogholderi og social dumping.
Det lyder som noget, man umiddelbart forbinder med sydeuropæiske mafiatilstande, men det er desværre dagligdag på det københavnske metrobyggeri.
I den seneste sag mod en italiensk underleverandør stilles der krav om efterbetaling af langt over 30 millioner kroner, og i fagbevægelsen er man efterhånden ved at være grundigt træt af, at metroentreprenørerne ikke overholder spillereglerne på det danske arbejdsmarked:
– Vi afslører den ene sag efter den anden, og der er ikke noget, der tyder på, at vi har set den sidste sag på metrobyggeriet. Hovedentreprenøren ved metrobyggeriet har brugt en masse underentreprenører, der har begået samme type social dumping med udbredt lønsnyd. Der er adskillige sager, hvor der aflønnes efter dobbelt bogholderi. Medarbejderne præsterer langt flere timer, end de aflønnes for, manglende pensionsindbetalinger, manglende feriepenge og så videre. Vi har en opfattelse af, at der er tale om en “kultur”, som har været under hovedentreprenøren, forklarer næstformand i 3F’s byggegruppe Palle Bisgaard til Dagens Byggeri.
Skeen i anden hånd
Han er godt tilfreds med, at det er lykkedes for 3F at “afsløre den ene sag efter den anden” for på den måde at kunne dokumentere, at påstandene om social dumping er rigtig:
– Sideløbende har vi forsøgt at få Metroselskabet til at tage skeen i den anden hånd. Det har de også langt hen ad vejen gjort. Vi må bare konstatere, at det ikke rigtig er slået igennem hos hovedentreprenøren. Vi håber stadig på, at de mange sager vil ændre den måde, metroen bliver bygget på i fremtiden. Men vi kan ikke lade være med at konkludere, at en del af den kultur, som hovedentreprenøren lægger frem, er årsagen til de mange sager, siger Palle Bisgaard videre.
Egne tradtioner
Hovedentreprenøren er på papiret et dansk selskab, der primært er ejet af italienere:
– Der er stort set i et og alt tale om en udenlandsk virksomhed med sin egen kultur, der kommer til Danmark med deres egne traditioner for, hvordan tingene skal køre med omfattende snyd og social dumping på den største byggeplads i Danmark. Der er indtil videre tre store selskaber, som Metroselskabet har sat på porten. Jeg ved ikke, hvad Metroselskabet drager af konsekvens i den seneste sag, men det vil da være tvivlsomt, hvis dommen falder ud i nogenlunde den størrelsesorden, som den er anlagt, at man vil lade to og to være fem i denne sag, siger Palle Bisgaard.
Kædeansvar
Han understreger, at fagbevægelsens stillingtagen til det åbne marked, da Østeuropa kom ind i EU, var, at man ville tage kampen op internt i Danmark og få nogle regler, så udviklingen kunne styres:
– Jeg tror, at mange regler skal rettes i EU og i Danmark. Et ægte kædeansvar ville betyde en ændring, fordi den hovedentreprenør, der i sidste ende skummer fløden, vil få store problemer med de underentreprenører, som snyder, hvis regningen kan sendes til hovedentreprenøren selv. Jeg tror også, at arbejdsmarkedets parter selv skal blive bedre til at håndtere problemerne, slutte Palle Bisgaard.