Realdania vil styrke kysternes turistbyer

Frem til 4. november kan yderområdernes kystbyer søge Realdania om støtte til projekter, der hæver kvaliteten og sætter gang i turismen.
Selvom vi i Danmark har mange traditionsrige kystbyer og uberørte strande, svigter turisterne. Nu inviterer Realdania yderområdernes kystbyer til at søge om støtte til projekter, der hæver kvaliteten og sætter gang i turismen - også uden for sæsonen. Her ses Løkken Læmole, der er et af Stedet Tæller-projekterne. Foto: Mette Johnsen.
Selvom vi i Danmark har mange traditionsrige kystbyer og uberørte strande, svigter turisterne. Nu inviterer Realdania yderområdernes kystbyer til at søge om støtte til projekter, der hæver kvaliteten og sætter gang i turismen - også uden for sæsonen. Her ses Løkken Læmole, der er et af Stedet Tæller-projekterne. Foto: Mette Johnsen.

Mange danske kystbyer er nedslidte. Der mangler forbindelse mellem by og hav, og i gode år har man måske glemt at sikre et miljø, der giver turisterne en god oplevelse.

Det er baggrunden for, at Realdania og kampagnen Stedet Tæller før sommerferien offentliggjorde en ny ansøgningsmulighed for kystbyer i yderområderne. Frem til 4. november 2015 er det muligt at søge om støtte til projekter, som forbedrer kvaliteten i kystbyernes fysiske miljø i samspil med lokale strategier. Formålet er at styrke turismen og samtidig gøre kystbyerne bedre at bo i. Det oplyser Realdania i en pressemeddelelse.

9 projekter støttet

Realdania og kampagnen Stedet Tæller har tidligere støttet udvikling og realisering af 9 projekter i kystbyer. Det er resultaterne herfra, som nu tages skridtet videre til gavn for endnu flere kystbyer i Danmarks yderområder. Målet er støtte til 5-6 projekter, og i alt er der afsat 12,5 mio. kr. til at føre kystbyprojekter i de danske yderområder ud i livet.

Realdania inviterer i forbindelse med kampagnen alle interesserede ansøgere til orienteringsmøde den 1. september i Bygningskulturens Hus. Her vil man kunne høre mere om ansøgningsmuligheder og kampagnen samt hente inspiration fra andre projekter i yderområderne og få viden om strategisk udvikling af steder og kompetencer.

Kalø Slotsruin, Jyske Aas og Løkken Læmole hører til blandt de steder, hvor kampagnen hidtil har været med til at gennemføre turismefremmende ændringer.

Læs mere om kampagnen her

Relateret indhold