Hvad gør man, hvis man i forvejen har store trængselsproblemer og er nødt til hurtigt at reparere en vigtig hovedfærdselsåre? Det problem stod den britiske hovedstad London over for, da man for et par år siden opdagede betydelig erosion på opstramningssystemet under vejbroen Hammersmith Flyover. Lignende vejbroer havde typisk en knækket wire om måneden, men Hammersmith Flyover havde en om dagen. Det oplyser Rambøll på sin hjemmeside.
Med mere end 70.000 køretøjer i døgnet er Hammersmith Flyover en væsentlig del af infrastrukturen i London, og det ideelle scenarie ville være at holde vejbroen åben, mens man reparerede eller udskiftede opstramningssystemet med wirerne under broen. Men det var aldrig blevet prøvet før med en vejbro af denne type og størrelse.
To løsninger
Rambøll, der stod med opgaven, valgte at anvende en kombination af to teknologier, idet en ny type ekstrafleksibel fiberarmeret beton blev brugt sammen med et 3D-scanningsprogram til beregning af designeffektivitet og livsforlængelse. På den måde kunne man udskifte opstramningssystemet uden at lukke broen.
– I en tid med ressourceknaphed vil innovation, der udnytter infrastruktur bedre, være afgørende for at sikre øget kapacitet i vores voksende byer, siger Mat McNab, der er leder af byggesektionen i Rambøll UK, og valget af løsningvækker også begejstring hos de andre deltagere i reparationsarbejdet.
– En fuld udskiftning af opstramningssystemet på sådan en stor struktur er virkelig imponerende, siger Paul Bottomley, der er administrerende direktør hos Freyssinet, der er specialister i reparationsarbejder.