European Extremely Large Telescope er planlagt til at være færdigt i 2024 og bliver verdens største teleskop til en pris på otte milliarder kroner. Over 900 spejle på op til 4,5 meter i diameter og en række følsomme instrumenter skal transporteres fra fabrikker i hele Europa til en bjergtop i Chile. Terje Norddal og Håvard Gaustad Harbo er logistikeksperter i Rambølls afdeling for forretningsudvikling og logistik i Trondheim, og de har lagt den strategiske plan for flytningen af alle delene fra Europa til Chile.
Selve kuplen omkring teleskopet vil være næsten 100 meter i diameter og på størrelse med Colosseum i Rom. Primærspejlet er 39 meter i diameter og kommer til at bestå af 798 skrøbelige sekskantede spejle, der er ekstremt sårbare over for ændringer i temperatur og mekaniske stød. De vil i fremtiden indfange lige så meget lys som alle verdens teleskoper til sammen.
Transport af sådanne konstruktioner over land, vand og i luften er i sig selv meget avancerede operationer. At få lov at være en brik i det puslespil er ikke hverdagskost for en konsulent.
Håvard Gaustad Harbo Logistikekspert, Rambøll
– Det, der gør spejlene ekstra skrøbelige, er, at der er så meget glas i dem. Glasset er poleret ned til nanometer-niveau. Der skal kun lidt til for, at de er helt ødelagt, og det tager adskillige år at producere dem, siger Terje Norddal fra Rambøll.
Mange komponenter
Han har sammen med Håvard Gaustad Harbo færdiggjort en rapport om, hvordan udstyret rent logistisk skal transporteres fra Europa til den 3700 meter høje fjeldtop i Atacamaørkenen nord for Chile.
– Når udstyret skal transporteres, skal det pakkes korrekt, transporteres med det rigtige transportmiddel og betjenes korrekt. Noget af det vil blive transporteret med skib, mens de mest sårbare dele skal transporteres med fly, siger Terje Norddal.
Den største udfordring for de to logistikeksperter har været at få et overblik over omfanget af komponenter.
– Programmet består af mange spillere, og mange af hovedkomponenterne er knap nok kommet på tegnebrættet endnu. En stor del af opgaven har derfor været at sætte os ind i, hvordan sådan et teleskop fungerer. For os teknisk interesserede har dette været en stor bonus. Transport af sådanne konstruktioner over land, vand og i luften er i sig selv meget avancerede operationer. At få lov at være en brik i det puslespil er ikke hverdagskost for en konsulent, siger Håvard Gaustad Harbo.
Selve flytningen vil begynde i 2020. Rambøll er i forvejen bygherrerådgiver for European Southern Observatory (ESO), og skal bistå ESO i at sikre, at hele byggeprojektet af teleskopet forløber efter planen.