Portugisisk metroselskab snød 120 metroarbejdere

Den portugisiske entreprenør CNBT snød 120 metroarbejdere for op mod en halv million kroner hver. Virksomheden skal nu efterbetale 19 millioner kroner.
Den portugisiske underentreprenør får lov til at blive på metrobyggeriet på trods af underbetalingen af metroarbejderne. Foto: Colourbox.
Den portugisiske underentreprenør får lov til at blive på metrobyggeriet på trods af underbetalingen af metroarbejderne. Foto: Colourbox.

Metroselskabet CNBT må til lommerne og efterbetale 120 ansatte i alt 19 millioner kroner, efter den portugisiske undeentreprenør har indgået forlig med 3F BJMF. Det skriver Fagbladet 3F.

Underbetalingen har stået på gennem to år, hvor de 120 ansatte fået løn for at have arbejdet 37 timer om ugen, selv om de i virkelighenden har arbejdet væsentligt mere.

Vi tager selvsagt en stor del af ansvaret for det her, for det er vores underleverandør.

Sigurd Nissen-Petersen Driftsdirektør, Copenhagen Metro Team

Arbejdede 55 timer

– I 2014 og 2015 arbejdede de her metroarbejdere i gennemsnit 55 timer om ugen. Så det er altså 18 timer mere, end de har fået løn for. Og når der skal overtidstillæg på de timer, så løber det op, siger Silas Grage, der er faglig sekretær for byggegruppen i 3F BJMF.

For nogle af metroarbejderne beløber efterbetalingen sig til over en halv million kroner, men i de fleste tilfælde er der tale om beløb på 10.000 kroner og opefter.

CNBT overtog i 2014 arbejdet med at bygge flere metrostationer fra et andet portugisisk firma, Cinterex, efter dette blev smidt ud fra byggepladserne for at have snydt med timesedlerne. Og for halvandet år siden måtte italienske CIPA betale 22 millioner i bod i en lignende sag. Hos 3F er der ikke stor tiltro til, at problemet nu er løst.

Næppe sidste gang

– Men desværre er det her næppe den sidste sag, vi kommer til at se på metroen. Det vil fortsætte, indtil metroen står færdig. Det handler kun om, hvor mange vi fanger, så folk ikke skal gå i flere år og blive underbetalt, siger Silas Grage.

Hos hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) ærgrer man sig over den seneste sag.

– Vi tager selvsagt en stor del af ansvaret for det her, for det er vores underleverandør. Men vi kunne godt have tænkt os, at dette var blevet opdaget tidligere, for vi har faktisk gjort et stort arbejde for at holde øje med CNBT, siden vi gav dem opgaven – og på overfladen har det hele set fornuftigt ud, siger driftsdirektør for CMT, Sigurd Nissen-Petersen.

CNBT får med forliget lov til at blive på metrobyggeriet, hvor virksomheden har cirka 80 ansatte, der arbejder på de kommende metrostationer ved Nørrebros Runddel, Poul Henningsens Plads, Vibenshus Runddel og Skjold Plads.

Relateret indhold