Planerne var store, da erhvervsmanden Peter Poulsen i 2009 købte den gamle færgehavn ved siden af Storebæltsbroen ved Nyborg. En marina med 2800 bådpladser til en værdi af 240 millioner kroner skulle anlægges, og dermed ville det blive landets største af sin slags.
Nu er der gået syv år, og havnearealer ser stort set ud, som de gjorde, inden Peter Poulsen tog over. For mens miljøgodkendelserne på land for længst er kommet på plads, er det hidtil ikke lykkes at få de nødvendige godkendelser fra Kystdirektoratet. Det skriver Børsen.
Det er Danmarks største lystbådehavn, der er beliggende tæt på et Natura 2000-område med marsvin, der nyder en særlig beskyttelse under EU-retten.
Hans Erik Cutoi-Toft Afdelingschef i Kystdirektoratet
Det er nu blevet for meget for ejeren, og han hiver derfor Kystdirektoratet i retten med et krav om en erstatning på fem millioner kroner. Over for Børsen kalder han direktoratets behandling af sagen for “utilstedelig” blandt andet fordi, der af flere omgange er dukket nye faktorer op, som har krævet nye behandlinger.
– Først var det marsvinene, og da de så havde fået svar på det, så var det edderfuglene og så de rastende, fældende og ynglende fugle. Alt var ellers beskrevet, siger Peter Poulsen således.
Han fremhæver, at de skiftende sagsbehandlere har været søde mennesker, men der er altså sket for lidt – og for langsomt.
Kræver forsigtighed
Peter Poulsen har med sin seneste ansøgning fået lovning på en afgørelse 8. juli, men det har ikke forhindret ham i at komme med et erstatningskrav. Hos Kystdirektoratet tager man dog sagsanlægget med ophøjet ro – og erstatningskravet afvises også blankt.
– Det er Danmarks største lystbådehavn, der er beliggende tæt på et Natura 2000-område med marsvin, der nyder en særlig beskyttelse under EU-retten. Der skal gås til sagsbehandlingen med en vis forsigtighed, siger afdelingschef Hans Erik Cutoi-Toft til Børsen.
I Nyborg Kommune har man lidt svært ved at se problematikken, og byrådet er da også enige om en hurtig behandling af den lokalplan, der skal på plads, når Kystdirektoratet giver grønt lys. Man har specielt svært ved at forstå, at det er svært at få tilladelse til en marina med forholdsvis letgående både, når der er tale om et gammelt færgeleje, hvor der tidligere var adskillige afgange hver dag.