Forslag til projekter
- Vesterbro Torv – En omdannelse af Vesterbro Torv til egentligt torveareal med mu-lighed for byliv i solsiden og bedre forhold for fodgængere, cyklister og buspassage-rer.
- Budget: 25 mio. kr.
- Sikring af City – Sikring af gader med meget fodgængertrafik af hensyn til fredelig-gørelse efter anmodning fra politiet.
- Budget: 5 mio. kr.
- Fredeliggørelse af lokalområder – Mindre omdannelser af gaderum i boligområder med henblik på at sænke hastigheden, reducere den gennemkørende trafik og skabe mere plads til grønt.
- Budget: 10 mio. kr.
- Frederiks Allé – En større omdannelse af Frederiks Allé fra Frederiksbjerg Torv til Frederiksbroen for at forbedre sikkerhed og fremkommelighed på Midtbyens mest uheldsbelastede strækning.
- Budget: 10 mio. kr.
Byrådet i Aarhus har afsat 50 millioner kroner til de første konkrete projekter i Mobilitetsplanen for Aarhus Midtby.
Planen skal gøre det lettere for alle typer trafikanter at færdes i det centrale Aarhus. Og politikerne skal på et kommende byrådsmøde tage stilling til forslaget fra Teknik og Miljø til, hvordan pengene bruges bedst muligt.
– Det glæder mig, at vi nu kommer endnu tættere på at få gennemført nogle af de vigtige projekter, der findes i Mobilitetsplanen. Specielt Vesterbro Torv har i mange år trængt til et løft, og derfor er det glædeligt, at vi med den foreslåede løsning både kan skabe et rigtigt torv, hvor man har lyst til at opholde sig, får plads til cykelstier og buslommer og samtidig kan fjerne noget gennemkørende trafik, siger Kristian Würtz (S), rådmand for Teknik og Miljø.
Udviklingen i Aarhus skaber nye muligheder, når flere og flere vælger at bo, arbejde og drive virksomhed i byen. Udviklingen gør det dog nødvendigt at prioritere de løsninger, der udnytter midtbyens begrænsede plads bedst muligt. Samtidig bliver det også muligt at skabe mere grøn kvalitet i boligkvartererne ved at omdanne gaderum, der medvirker til at sænke hastigheden.
– Målet for mobilitetsplanen er i bund og grund at skabe plads til flere i Aarhus. Samtidig skal vi også sikre os, at vi får en grønnere by, hvor det er rart at opholde sig og trygt at færdes. Det gør vi ved at finde den rette balance mellem den kollektive trafik, cyklister, fodgængere og biltrafikken, og denne plan er et rigtig godt skridt på vejen, mener Kristian Würtz, rådmand for Teknik og Miljø.