Ny Storstrømsbro er taget som gidsel

Uden hurtigst muligt at etablere en ny Storstrømsbro risikere man at stå i en situation som før 1938.
Dansk Folkepartis finansordfører, Rene Christensen, mener, at Storstrømsbroen tages som gidsel af partier. Foto: Colourbox.
Dansk Folkepartis finansordfører, Rene Christensen, mener, at Storstrømsbroen tages som gidsel af partier. Foto: Colourbox.

Dansk Folkepartis finansordfører, Rene Christensen, der også er viceborgmester i Guldborgsund Kommune på Lolland-Falster, forsøger i forbindelse med forhandlingerne på Christiansborg at få fremrykket en ny Storstrømsforbindelse fra 2024 til 2022.

– Det kan ikke nås før, men de to år har også stor betydning. Det er jo samtidig en kærkommen anledning til at opgradere uddannelserne hos den lokale befolkning på Sydsjælland og Lolland-Falster, så den er klar, når den helt store opgave med Femernforbindelsen kommer. Den må hellere blive sat i gang i går end i morgen. Vi sidder i disse uger til forhandlinger hos finansministeren omkring hvilke projekter, der skal prioriteres, og der har Dansk Folkeparti Storstrømsbroen som et projekt, vi gerne vil fremrykke, siger René Christensen til Dagens Byggeri.

Ser svært ud

Han håber på opbakning fra de øvrige partier, men peger på, at det ser svært ud.

– Lige nu er der partier, som har taget Storstrømsbroen som gidsel. Men det handler om realpolitik, og vi står med en bro, der ikke kan mere. Oprindelig var det meningen, at den skulle stå færdig i 2021, men den blev udskudt, og man kan tidligst komme i gang med arbejdet i 2017 til færdiggørelse i 2022. Det er det hurtigste, og det bør man “prikke af” på Christiansborg. Jeg vil gerne se den politiker, der stiller sig op på Sydsjælland eller Lolland-Falster og siger, at broen ikke længere kan bruges. I er afskåret, fordi vi er tilbage til en infrastruktur som før 1938, slutter René Christensen.

Relateret indhold