Hver gang en gennemsnitlig mellemstor dansk byggevirksomhed bruger 155 kroner på forskning og udvikling, bruger en tilsvarende industrivirksomhed 1.000 kroner. Og de seneste to år er der blot igangsat 20 erhvervsforskningsprojekter inden for byggeriet. Det synliggør et stort uforløst innovationspotentiale, og det kalder på en indsats for at styrke den praksisorienterede forskning blandt byggeriets virksomheder.
Første kampagnespor i Realdanias nye innovationskampagne er derfor også et samarbejde med Innovationsfonden om støtte til ni erhvervsforskningsstipendiater. De ni forskere skal i samarbejde med virksomheder udvikle ideer og nye produkter inden for Smart buildings og Smart cities – som eksempler på innovation i krydsfeltet mellem forskning og praksis.
Fra sikring til performance
Projekterne spænder vidt: Ét projekt vil udvikle en ny praksis for rådgivning om smart terrorsikring, hvor den teknologiprægede sikring er i balance med det oplevede byrum. Og flere projekter har fokus på, hvordan integrering af IT i vores bygninger og boliger kan gøre dem mere bæredygtig, så de for eksempel performer bedre i forhold reduktion af energiforbrug og forbedring af indeklima.
– Vi har brug for at øge talentmassen af unge forskere, der kan designe fremtidens byer, så de bliver bedre at leve og arbejde i. Det er derfor glædeligt, at vi nu ser nye forskningsprojekter af høj kvalitet spire frem, som kan styrke innovationen i brancher, der har brug for et løft. Særligt positivt er det, at vi med samarbejdet med Realdania er lykkedes med at tiltrække nye og mindre virksomheder, som ikke tidligere har været involveret i erhvervsforskerprojekter og nu ønsker at investere i forskning, siger innovationsfondens chef for erhvervsforskerområdet, Hanne Harmsen.
Kampagne i fem spor
Realdanias innovationskampagne har fem spor i alt, der hver adresserer et område, hvor den danske byggeinnovation har et særligt udviklingspotentiale.
– Vi står midt i en grøn omstilling og den største globale urbanisering nogensinde, hvilket stiller store krav til byggeriets evne til at skabe nye produkter og trænge igennem til de internationale markeder. Det er det, vi henover de kommende år vil prøve at understøtte med vores kampagne. Bl.a. ved at støtte virksomheder og vidensinstitutioner i at arbejde sammen på kryds og tværs, og ved at etablere kontakt mellem danske virksomheder og nogle af de byer ude i verden, der står med aktuelle udfordringer, siger filantropidirektør Anne Skovbro.
De udvalgte ni erhvervsforskere skal fungere som en forskningsklynge, hvor de aktivt dyrker tværfaglige samarbejder og sparring. For at understøtte forskningsklyngen bliver erhvervsforskerne sammen med deres virksomheder og institutioner en del af innovationshub’en BLOXHUB’s Science Forum.
Læs mere om de ni projekter her.